Kennel Atomos Forum
Valpdagbok för Kerstin och hennes valpar födda 200704! - Printable Version

+- Kennel Atomos Forum (https://atomosforum.se)
+-- Forum: Atomos Forum (https://atomosforum.se/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Valpdagbok (https://atomosforum.se/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Thread: Valpdagbok för Kerstin och hennes valpar födda 200704! (/showthread.php?tid=105)



Valpdagbok för Kerstin och hennes valpar födda 200704! - Anneli - 07-01-2020

Lördag 5 september

Nu avslutar vi denna valpdagbok. Hoppas att vi snart har anledning att börja en ny!

Det två valpar kvar hos oss. Sara och Magdalena. Två härliga tjejer som vi tänker behålla ett tag och sen får vi se....

Jag har fått härliga rapporter från de sex valpar som har flyttat. Det går mycket bra för alla och jag är så stolt!

Här är uppställningsbilderna som Jon tog på valparna innan dom flyttade:

[Image: 200826%20hoger%20fram%20800.jpg]

Atomos Fredrik I  "Oakley"
 
 
[Image: 200826%20ryggen%20800.jpg]
Atomos Sara II  "Sara"
 
 
[Image: 200826%20hoger%20ora%20800.jpg]
Atomos Margareta III  "Soda"
 
 
[Image: 200826%20vanster%20ora%20800.jpg]
Atomos Johanna IV  "Leia"
 
 
[Image: 200826%20nacken%20800.jpg]
Atomos Magdalena V  "Magdalena"
 
 
[Image: 200826%20huvudet%20800.jpg]
Atomos Emma VI  "Poppy"
 
 
[Image: 200826%20svansen%20800.jpg]
Atomos Kristina VII  "Thea"
 
 
[Image: 200826%20hoger%20bak%20800.jpg]
Atomos Jakob VIII


Fredag 28 augusti

Sista kvällen med gänget! Avtalen är skrivna och alla valpar har nu sina papper i en egen bok och och jag har gjort en kasse till varje valp där det finns lite andra saker också. 

Det är så blandade känslor dessa dagar. En underbar tid med dessa fina härliga valpar är över imorgon. Alltid jobbigt i mitt hjärta när syskonen ska skiljas åt. Men, dessa valpar är så fulla av lust att göra nya saker så det är redan svårt att hinna med att ge alla åtta de dom behöver på en dag så på så sätt är det bra att dom får komma till nya hem där det finns tid och möjligheter att ge dom ett riktigt liv. 

På ett sätt är det ju så att det roligaste med att vara uppfödare börjar nu när jag får följa utvecklingen hos alla "mina" hundar. Jag vill höra av alla flera gånger varje dag så jag får veta hur alla har det. Det är verkligen en förmån för mig att få följa med på de resor som valparna nu ska göra i sina familjer. Snart ska vi ha valpträff och den dagen längtar jag till!

I onsdag så var Jon här och tog uppställningsbilder på alla valpar så snart kommer ni få se alla fina bilder här i valpdagboken.

Jag har badat valparna ikväll men dom hittar säkert på en massa bus imorgon innan familjerna kommer så även denna gång blir det förmodligen smutsiga och lyckliga busfrön som flyttar hemifrån!


Torsdag 27 augusti

Det gick bra på veterinärbesiktningen så nu njuter vi av sista dagarna tillsammans för på lördag börjar valparna att flytta hemifrån.


Söndag 23 augusti

Jösses så busiga dom är nu! Dessa valpar är tidiga i sin utveckling och kräver redan mycket aktiviteter. Vi går på promenader varje dag och utforskar nya platser, nya underlag och olika ljud. Valparna är trygga och stabila i alla lägen. Alla är så modiga och ingen valp har visat sig rädd eller osäker. Nyfikenheten övervinner allt i alla lägen på ett härligt sätt. Jag är så nöjd med mentaliteten så här långt men jag är inte förvånad för mamma Kerstin och pappa Dusty har synnerligen fina egenskaper.

Jag ger varje valp en egen stund varje dag. Vi gör olika saker tillsammans för att lära känna varandra. Jag grundar för den relation jag vill ha med en hund och jag vill ge dom en bra start i att lära sig kommunikation med människor. Vi har gått i koppel och tränat apportering. Vi har så himla mysigt tillsammans!!

Igår hade vi valpträff igen och då började vi bestämma vilken valp som ska flytta till vilken familj. Kullen är jämn och alla valparna är väldigt trevliga men lite skillnader i personligheterna finns så klart. Jag känner mig nöjd med så som vi har bestämt nu. Två tikar blir kvar hos oss så länge. Nu håller vi alla tummar att veterinären inte hittar något på besiktningen på torsdag!

Namnen är nu registrerade och jag har fått stamtavlorna. Temat för kullen är Fruntimmersveckan. Så valparna heter:

Fredrik I
Sara II
Margareta III
Johanna IV
Magdalena V
Emma VI
Kristina VII
Jakob VIII

Så långt är allt bra men SKKs sidor har blandat versaler och gemener i en redig blandning i de romerska sifforna så namnen ser ju helt knasiga ut på hunddata, köpahund och avelsdata. På registeringsavdelningen säger dom att dom lagt in bara versaler. Märkligt att it-avdelningen inte kan lösa en sådan sak. Om någon kan sådant så hör gärna av er så kanske vi kan få hjälp att få namnen rätt.


Onsdag 19 augusti

Kerstin är så otroligt tålmodig med sina barn och leker outtröttligt med dom. Här är några bilder från de senaste dagarna:

 

[Image: 200819%20(1).jpg]

 
 

 

[Image: 200819%20(3).jpg]

 

 

 

[Image: 200819%20(4).jpg]

 

 

 

[Image: 200819%20(5).jpg]

 

 

 

[Image: 200819%20(6).jpg]

 

 

 

[Image: 200819%20(7).jpg]

 

 

 

[Image: 200819%20(8).jpg]

 

 

 

[Image: 200819%20(9).jpg]

 

 

 

[Image: 200819%20(10).jpg]

 

 

 

[Image: 200819%20(11).jpg]

 

 

 

[Image: 200819%20(12).jpg]

 

 

 

[Image: 200819%20(13).jpg]

 

 

 

[Image: 200819%20(14).jpg]

 

 

 

[Image: 200819%20(15).jpg]

 

 

 
[Image: 200819%20(16).jpg]


Fredag 14 augusti

Här är några bilder från när vi gick på promenad ner till udden:

[Image: 200813%2012.jpg]

 
 
[Image: 200813%2013.jpg]
 
 
[Image: 200813%2014.jpg]
 
 
[Image: 200813%2015.jpg]
 
 
[Image: 200813%2016.jpg]
 
 
[Image: 200813%2018.jpg]
 
 
[Image: 200813%2019.jpg]
 
 
[Image: 200813%2020.jpg]
 
 
[Image: 200813%2021.jpg]
 
 
[Image: 200813%2022.jpg]
 
 
[Image: 200813%2023.jpg]
 
 
[Image: 200813%2024.jpg]
 
 
[Image: 200813%2025.jpg]


Torsdag 13 augusti

Oj va fort det går nu. Valparna växer och utvecklas så som vi önskar men jag skulle vilja stanna tiden lite bara.

Vi går på fler promenader varje dag och valparna skuttar med så glatt. Vi utforskar nya platser på gården varje dag och jag får på så sätt lära känna valpar bättre och bättre för varje dag. Det finns olikheter men jag är väldigt nöjd med kullen så här långt. Jocke sa också det spontant idag att han tycker att det är ett gäng mycket trevliga valpar. 

Nu ikväll tog jag och Matilda och Ellen en första promenad ner till udden. Vi fick hjälpas åt att ha koll på de åtta busungarna för några sprang före och några dröjde sig kvar på olika ställen men vi fick med oss hela gänget både dit och tillbaka. Det märks att våra barn är födda i en kennel sådana här gånger!

Efter kvällens promenad så serverades det hela kycklinghalsar till middag. Oj va gott det var! Jag hade krossat benen i kycklinghalsar lite innan och klippt de största i mindre bitar. Jag älskade ljudet från valparna som äter hela bitar kött/ben. Det låter så otroligt gott!


Fredag 7 augusti

Valparna är så mysiga i den här åldern. Vi njuter hela tiden! Inne har valparna bytt rum nu och är i det vi kallar "bulan" dvs vid köket och där sover dom på natten. Dom är härligt morgontrötta än så länge så även när vi går upp så sover dom vidare en stund till. Skönt! Det kommer förmodligen inte vara så länge så vi passar på att njuta av lugnet på morgonen.


Vädret har varit fint nu några dagar så valparna är ute och leker. Vi har gjort en hage till dom på tomten eftersom vi kör en del fordon på gården så behöver dom vara i en hage. Bästa sovplatsen är tex vid fyrhjulingen och där är ju inte så bra att smyga in och somna när ingen ser. Annars är valparna lösa på tomten och dom gillar att upptäcka nya ställen hela tiden. Än håller dom sig ganska nära där jag lagt deras fäll men eftersom jag presenterar olika delar av tomten varje dag så får dom utforska nya saker varje dag.

Kerstin tycker att det är toppen att vara ute så mycket med valparna nu. Hon leker så fint och tålmodigt med sina barn och hon verkligen njuter av att vara tillsammans med dom. Hon gör också lite större svängar och kollar läget i buskar och snår. Hon har ett favoritställe under en hög med gamla brädor och där gräver hon gärna en stund och så kommer hon tillbaka alldeles jordig. 


Söndag 2 augusti

Igår var det perfekt väder för valparna att komma ut för första gången. Dom tyckte att det var väldigt spännande att utforska en ny plats. Kerstin hade passat på att rulla sig i något äckligt (underbart tycker Kerstin!) så henne fick jag duscha av med slangen.

Här är några bilder:

[Image: 200801%201.jpg]

 
 
[Image: 200801%202.jpg]
 
 
[Image: 200801%203.jpg]
 
 
[Image: 200801%204.jpg]
 
 
[Image: 200801%205.jpg]
 
 
[Image: 200801%206.jpg]
 
 
[Image: 200801%207.jpg]
 
 
[Image: 200801%208.jpg]
 
 
[Image: 200801%209.jpg]
 
 
[Image: 200801%2010.jpg]



Fredag 31 juli

Valparna är så mysiga i den här åldern. Dom vill mysa och busar lite både med oss och med varandra. Häromdagen tog vi bort valplådan och så fick dom en liten hage att vara i och där trivs dom jättebra. 

Dom äter mer och mer av den mat som jag ger dom nu. Kerstin har börjat bära in av sin mat till dom och hon kräks upp mat till valparna om hon tycker att det går långt mellan gångerna som jag ger dom kött. Valparnas meny är nu utökad och dom gillar allt jag gett hittills och det är bla kyckling, kalkon, lamm, viltkött och ägg plus grönsaker och frukt som tex morot, spenat, päron och äpple.

Jag har nu skickat mail med inbjudan till valpmys och fika till dom familjer som jag har lovat en valp i kullen och det ska bli så mysigt att ha er alla här på lördagarna framöver. Jag hoppas på att ni har med er många bra frågor och funderingar som vi kan prata om för dessa valpträffar kan ge oss alla svar på många olika saker som man klurar på när man ska välkomna en ny vän.


Tisdag 28 juli 

Här är några bilder från förmiddagen medan jag städade valplådan så hade valparna sällskap av Ellen och Matilda. Ni får ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna men ni får i alla fall se våra små underverk.

[Image: 200728%201.jpg]

 
 
[Image: 200728%202.jpg]
 
 
[Image: 200728%203.jpg]
 
 
[Image: 200728%204.jpg]
 
 
[Image: 200728%205.jpg]



Tisdag 28 juli

Nu har vi små busungar i lådan! Dom har börjat leka lite med varandra och dom uppskattar mer att vara med oss. Att gå på äventyr utanför lådan är spännande och dom är härligt nyfikna.

Dom äter kött ur min hand några gånger per dag. Alla äter med stor aptit och jag är alltid noga med att dom äter med en bra teknik så ett tag till kommer jag att mata en och en ur min hand.

Kerstin är fortfarande så helhjärtat med sina valpar hela tiden. Igår fick jag med henne på en liten promenad på tomten och då tog hon sig tid att nosa och strosa en stund och rullade sig i gräset och det har hon inte tagit sig tid med på 3½ vecka. 


Lördag 25 juli

Idag blir valpar tre veckor. Det går så otroligt bra för valparna och Kerstin så det som jag behövs inte till något. 

Valparna är mer sugna på att utforska nu när dom är utanför lådan. Dom är så otroligt söta! Sen sover dom så gott i flera timmar. Världen är så stor så stor!

Valparna äter kött med stor aptit. Bara kravmärkt nötkött än så länge. Jag älskar när små ivriga munnar äter kött ur min hand.

Kerstin har massor med mjölk till valparna så det är ingen brådska att öka mängden kött men det är bra med det järntillskott som köttet ger och så vill jag att valparnas magar ska vara vana vid kött om mjölkproduktionen inte hänger med nu när behovet ökar så mycket hela tiden. Igår gav Kerstin valparna en stor bit lammrevben som vägde ca ett halvt kilo och det är inte helt lätt för tre veckor gamla valpar att äta hela lammrevben men jag förstod piken och så klart ska jag öka mängden kött lite nu.

Mängden mat som Kerstin äter är helt ofattbar. Att det får plats så mycket i hennes mage. Oftast får hon en skål ca 2 liter mat och det är sällan som hon är nöjd med en skål så då får hon så klart mer mat i skålen eller ett ben eller några kycklingvingar. 5 gånger per dygn får hon mat tills hon är mätt. Jag vill att mina digivande tikar har lite extra hull så det finns reserver under denna för kroppen väldigt krävande tid.


Onsdag 22 juli

Det är så mysigt att ha valparna när allt går så här bra. Alla valpar runda och goa och Kerstin har mycket mjölk till dom.

Nu kan valparna gå några vingliga steg utan att ramla och dom när dom testar att skälla och morra så är dom så otroligt söta!

Jag har tänkt att jag idag ska börja ge dom små bitar med rått kött. Bara pyttelite i början så magen får en chans att vänja sig. Det brukar vara mycket uppskattat. 



Lördag 18 juli

Idag blir valparna två veckor! Tiden går så fort och alla mår bra!!

Igår började några av valparna öppna ögonen och idag glittrar det i ögonvrån på flera. Det blir ett helt annat ljud från lådan när synen börjar funka och deras lust att upptäcka blir så klart mycket större. Nu börjar en härlig tid!


Fredag 17 juli

Förlåt mig för att några av er har hunnit bli oroliga när jag inte skrivit här på några dagar. Vi alla mår alldeles utmärkt men jag har jobbat lite och övriga familjen har tagit hand om Kerstin och valparna (men ingen av dom vill skriva i valpdagboken....).

Valparna är jämna i storlek och alla utvecklas bra. Benen bär dom nu i något enstaka vingligt steg och Kerstin sitter och tittar på dom med beundran i blicken. 

Kerstin mår utmärkt och hon gör allting rätt hela tiden och jag kan inte önska mig mer av en mamma. Hon är så väl avvägd i allt och så otroligt tålmodig och lojal sina små. Enstaka kort stunder är hon utanför lådan (för att äta, dricka, kissa osv) men resten av tider ligger/sitter hon hos valparna. Jag är så stolt över vår fina Kerstin! Vilka fantastisk start våra valpar får!

Men oj va mat Kerstin äter just nu. Till frukost gjorde jag i ordning en skål med 2 liter mat (viltkött, ärtor, torkad nässla/nypon/blåbär och rejält med laxolja). Skålen var tom på en sekund. Då gjorde jag två liter mat till (lammkött med extra lammfett, vitkål, lingon och pulver av torkad rödbeta). Den skålen blev också nästan helt tom men lite var kvar i ena kanten. Med 4 liter mat i magen så sover Kerstin nu gott hos sina små fina barn.




Söndag 12 juli

Valparna är så tjocka och goa och bara äter och sover och vi bara njuter av våra underverk.

Kerstin mår toppen. I morse när Jocke och Ellen var på promenad med henne så ville hon vara ute längre än vanligt (en bit förbli äppelträdet och en kort sväng ut på ängen alltså) och det känns så bra att hon sträcker på benen lite för hon ligger så snällt hon valparna hela tiden. 

Valparna vill ha mycket mat och det finns bra med mjölk till dom. Kerstin äter med god aptit och vi ger henne allt hon önskar. Det är väldigt viktigt att hon äter massor nu så mjölkproduktionen ökar nu när valparna vill ha mer och mer. Jag ger alltid tikarna så mycket mat som dom vill ha och det blir otroliga mängder just nu. Till frukost blev det viltkött, blomkål, morot och linfröolja. Mums tyckte Kerstin för skålen blev helt ren. När skålen blir tom så tolkar jag det som att det finns lite mer plats i magen så vi tittade lite i kylskåpet tillsammans och hon fick välja vad hon ville ha. Kerstin valde att äta lite skinka, några bitar smör, en bit ost och sen fick hon en skål med yoghurt och flingor som Matilda inte orkat äta upp. Efter det var hon mätt och gick tillbaka till valparna.
 

Fredag 10 juli

Här har vi det bara bra. Valparna utvecklas mycket bra och växer så man knappt kan tro att det är möjligt. Kerstin har bra med mjölk till dom så alla blir mätta och nöjda.

Kerstin vill nu hänga med ut en kort stund någon gång per dag. Bra för kroppen att sträcka lite på sig tänker jag. Men oj va bråttom in hon har sen! Älskade fina kloka Kerstin!


Onsdag 8 juli

Nu är valparna drygt tre dygn gamla och det är alltid skönt när de första tre dygnen är avklarade. Valparna är fortfarande känsliga på många sätt men den mest kritiska tiden har vi nu klarat och alla valparna har mått utmärkt hela tiden. Det där gröten som blir i min hjärna av att inte sova blir påtaglig efter några dygn så i natt ska jag sova lite tänkte jag och så får Jocke ha lite koll på valparna.

Nu när valparna är tre dygn så vågar jag börja ta kontakt med er som visat intresse för en valp i kullen. 

Vi måste börja fundera lite på namntema för kullen. Jocke har helt snöat in på ett förslag...vi får se om jag kan övertala honom om något annat. Det brukar vara Jocke som bestämmer namnen för jag kan vela hur länge som helst!



Tisdag 7 juli

Alla valparna äter och sover och växer som dom ska och Kerstin mår utmärkt och äter massor!

Här är några bilder från igår:
[Image: 200706%201.jpg]

 

 

[Image: 200706%202.jpg]

 

 

[Image: 200706%203.jpg]

 

 

[Image: 200706%204.jpg]

 

 

[Image: 200706%205.jpg]

 

 

[Image: 200706%206.jpg]

 

 

[Image: 200706%207.jpg]

 

 
[Image: 200706%208.jpg]


Söndag 5 juli kl 17.17

Det har varit en lugn dag här idag. Både jag och Kerstin är i valpdimman som blir de här första dygnen. Alla mår bra och det är så fridfullt i lådan.

Stort tack till alla er som hört av er med grattis! Det värmer så att ni är så många som är med oss i valplådan! Alla ni som hört av er med frågor kring valparna kommer att få svar, det lovar jag, men det är gröt i mitt huvud när jag inte sover så ni får nog tyvärr vänta lite innan jag hunnit svara alla.



Söndag 5 juli kl 07.44

Nu har jag gjort mig lite kaffe. Ellen hjälper mig med det som ska fixas. Alla våra hundar har varit ute och fått mat och dom tar nyheten om flockens nya medlemmar med ro. Tvättmaskinerna jobbar på med fällar och handdukar. Ellen sitter gärna vid valplådan och klappar på Kerstin och Kerstin njuter av uppmärksamheten.

Valparna är varma och starka. Det är alldeles tyst i lådan. Just nu så sover Kerstin. Ibland byter hon plats så alla valparna får en chans att komma åt en tutte.


Söndag kl 06.50

Kerstin tar hand om valparna på ett mycket bra sätt så jag bara finns i rummet och njuter av det som pågår i lådan.

En portion mat ville hon ha och en snabb sväng ut och kissa fick jag med henne på. 

Alla valpar ha ätit och det finns mycket mjölk till dom. Det är viktigt att dom får i sig av råmjölken så immunförsvaret får en bra start.



Söndag 5 juli kl 02.03

Här är våra underverk men en tjej sover under  Kerstins ben så hon är inte med på bild:
[Image: 200705%201.jpg]


Söndag 5 juli kl 01.01

Det är fridfullt i lådan. Kerstin är lugn och vilar lite nu. Valparna är varma och goa och tysta. Övriga familjen, både tvåbenta och fyrbenta, sover nu. Jag älskar den första natten med nyfödda valpar i valplådan! Helt obeskrivligt ljuvligt!


Söndag 5 juli kl 00.22

Alla valpar mår bra och jag får rätta känslan när jag tar i dom. Kerstin är så fin med sina små. 

Vi har städat lite i lådan och första tvättmaskinen är igång nu. 



Lördag 4 juli kl 23.17

Kl 23.14 föddes en kille

Två killar och sex tjejer har vi i lådan nu!



Lördag 4 juli kl 22.49

Valpning pågår! Vi har nu en kille och sex tjejer i valplådan! Kerstin är så fantastisk!

Vid klockan 20.30 så ville hon ut och kissa. Vi var ute knappt 10 minuter. Hon var pigg och glad och helt obekymrad över sin mage. Vilken fantastisk kropp!

När vi kom in så bäddade hon ett ytterligare hål i sin nya biabädd. Jag satte mig hos familjer i soffan och tittade på film. Kerstin var lugn, lite flåsig och hon bäddade lite. Plötsligt hör jag hur hon suckar. Jag kollade noga och då kom en värk. Hon som skuttade som vanligt och var ofattbart pigg i benen på vår promenad kan väl inte börja föda valpar helt plötsligt?! Jodå, Kerstin kan så 10 minuter efter promenaden låg hon i lådan och pysslade med sin förstfödda valp. Hon är fantastisk vår älskade Kerstin! Hon gör allt rätt och hon är så kärleksfull och pysslar så noga med dom alla. 

Kl 20.50 föddes en tjej
kl 21.10 föddes en kille
Kl 21.15 föddes en tjej
Kl 21.30 föddes en tjej
Kl 21.45 föddes en tjej
Kl 22.05 föddes en tjej
Kl 22.43 föddes en tjej

Så här långt men jag tror att det kommer fler....



Lördag 4 juli

Kerstin skuttar runt som vanligt och hon är ofattbart rörlig för att vara på slutet av sin dräktighet. 

Nu på morgonen har hon bäddat och fixat till sin säng och det syns ibland i hennes ögon att det händer saker i hennes mage.



Fredag 3 juli

Här har vi det lugnt och skönt. Kerstin bäddade lite igår kväll men sen hände inget mer och vi har sovit gott hela natten. Jag och Kerstin har varit på en skön morgonpromenad och hon är pigg och glad och mår väldigt bra. 

Hon är lite mer kräsen med vad hon vill äta idag men om jag lyckas servera rätt saker så äter hon med stor aptit.




Torsdag 2 juli

Några bilder på Kerstin:

[Image: 200702%201.jpg]

 

[Image: 200702%202.jpg]

 

 

[Image: 200702%203.jpg]

 

 

[Image: 200702%204.jpg]

 

 

[Image: 200702%205.jpg]

 

 
[Image: 200702%206.jpg]



Torsdag 2 juli

Kerstin mår utmärkt och hon åt just en portion med mat. Inga valpar som vill komma ut än på en stund alltså.



Onsdag 1 juli

Äntligen är det dags för valpdagboken igen!!

Kerstin tar allt med ro. Magen är rund och go men Kerstin tycker inte att den är i vägen så hon skuttar runt som vanligt.

Vi har bestämt oss för vilket rum som vi tycker att valparna ska födas i och Kerstin verkar än så länge nöjd med beslutet.