Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valpdagbok för Fanny och hennes valpar födda 220407!
#1
Måndag 6 juni
Vår lilla bruna tjej har nu flyttat till sin nya familj. För oss ett mycket lätt beslut eftersom det är en familj som har en hund från oss sedan tidigare. Dom hörde av sig igår och kom hit på fika idag och vår underbara lilla tjej gick ju så klart inte att motstå. Vi är väldigt glada att hon nu bor tillsammans med härlig flatten Lotta och dessutom Dessi och Andreas och deras fina barn. 

Ja, det är alltså dags att avsluta valpdagboken för denna gång. Jag kommer för alltid att bära med mig den här tiden med Fanny och hennes 15 barn på en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Jag är så innerligt tacksam för den här fantastiska tiden som vi fick ha tillsammans. Stort tack till Lena och Jerry som gav mig förtroendet!


Söndag 5 juni
Det har varit fullt upp med att leverera valpar nu i tre dagar. Sju flyttade i fredags, fyra i lördags och tre idag. Det har varit så härligt att få alla rapporter från alla. Valparna har liksom bara flyttat in och allt har gått bra för alla. Vilka fantastiska valpar och vilka duktiga familjer!!

Idag flyttade Fanny hem till Lena och Jerry igen. Det var riktigt jobbigt för oss alla att inse att vår tid tillsammans nu är slut. Jag hoppas så innerligt att Fanny kommer tillbaka till oss igen. Med Fanny följde en valp hem, fina Lilly, och jag har förmånen att få behålla rätten till en valpkull.

En annan av tikarna som flyttade idag behåller jag också avelsrätten på och det känns så himla bra att Anna, vår granne, bestämde sig för att hon vill ha en av valparna och dessutom låter mig behålla avelsrätten.

Vi har fått ett återbud så nu har vi en tik kvar hemma och hon söker en familj att flytta till. Hon heter Atomos Underbar Som Choklad och hon är veterinärbesiktad utan anmärkning och redo att flytta hemifrån. Hjälp henne gärna att berätta att hon finns här hos oss och längtar efter sin nya familj.

Här är några bilder på henne:

[Image: 220605%200.jpg]
 
 
[Image: 220605%201.jpg]
 
 
[Image: 220605%202.jpg]
 
 
[Image: 220605%203.jpg]
 
 
[Image: 220605%204.jpg]
 
 
[Image: 220605%205.jpg]
 
 
[Image: 220605%206.jpg]
 
 
[Image: 220605%207.jpg]
 
 
[Image: 220605%208.jpg]
 
 
[Image: 220605%209.jpg]
 
 
[Image: 220605%2010.jpg]




Torsdag 2 juni
Idag är gänget 8 veckor och vi har varit hos veterinären för besiktning. Nervöst som alltid men lite extra pirrigt idag eftersom det känns så overkligt bra med hela den här kullen. Det gick superbra hos veterinären!! Inte en endaste liten anmärkning och till och med alla testiklar på plats!! Jag är så hejdlöst nöjd. Så trevliga sunda valpar och så nu alldeles prickfria besiktningsprotokoll!! Jag är så innerligt tacksam för den här fina kullen.

Imorgon skiljs syskonen åt. Då börjar en ny spännande resa där jag hoppas på att få följa med på den resa som alla valpar gör i sina nya familjer. Många av valparna flyttar imorgon och några på lördag och några på söndag och då åker Fanny hem också. Fanny får med sig en mycket trevlig dotter hem och jag har förmånen att få behålla avelsrätten.

Ikväll har vår fotograf Jon varit här och tagit uppställningsbilder på alla valparna. Ni får ha lite tålamod innan ni får se bilder. Efter fotograferingen så fick alla valpar bada så att dom är lite lagom smutsiga när dom ska flytta.

Jag försökte få alla 15 valpar på samma bild denna regniga eftermiddag men det var inte helt lätt.
 

[Image: 220602%201.jpg]
 
 
[Image: 220602%202.jpg]
 
 
[Image: 220602%203.jpg]
 
 
[Image: 220602%204.jpg]
 
 
[Image: 220602%205.jpg]
 
 
[Image: 220602%206.jpg]



Tisdag 31 maj
I söndags var det dags att bestämma vilken valp som ska flytta till vilken familj. Jag känner mig nöjd med mitt beslut och alla valpköpare såg så nöjda ut med sin valp i famnen. Det är alltid sorgligt att det innebär att min tid med valparna här hos oss snart är slut men jag tänker att det samtidigt är starten på en härlig tid när jag får förmånen att följa med på den resa som mina valpar snart ska göra i sina nya familjer.

Vilket härligt gäng valpar det är! Alla är så trygga och harmoniska. Inne så är dom så lugna och tysta. Dom sover alltid gott på morgonen och ingen som påkallar uppmärksamhet trots att vi ofta släpper ut våra andra hundar först. Det är liksom ingen stress i kroppen på dom och dom finner sig tillrätta vad vi än hittar på.

Valparna vill ha mer och mer aktiviteter för varje dag. Vi är på flera promenader varje dag och det finns många roliga platser att gå på äventyr till här på gården. Jag tycker att det är kul med miljöträning så det blir en del olika underlag, ljud av olika slag och så är det spännande att se vilka som vågar med lite mer utmaningar som att klättar upp på saker eller gå in på lite trånga mörka ställen. 

Vi har också testat att gå i koppel men det är inte så kul så det lämnar jag med varm hand över till familjerna att jobba vidare med. För mig är det viktigt att alla valpar direkt får lära sig att inte dra i koppel för det är inte kul för varken hunden eller människan.

Vid fyra tillfällen så har jag låtit valparna bekanta sig med en fågel. Duva, kråka, mås och and. Alla visar ett härligt engagemang och det är så häftigt att det finns så mycket apportör i valparna redan nu.

Alla äter och växer och utvecklas som dom ska. Hela gänget är förvånansvärt stora och rediga redan nu. Aptiten är det inget fel på och dom äter nu drygt 6 kg kött/ben per dag och knappt 2 kg grönsaker och frukt plus lite kosttillskott (alger, torkad nässla,  nypon och blåbär) och laxolja och några olika vegetabiliska oljor.

Fanny är fantastisk med valparna. Massor med tålamod och leker långa stunder med dom men hon tar sig också lite egen tid och ger sig iväg på utflykter och går ner och badar eller går in och sover en stund. Att valparna har en  så trygg och harmoniska mamma är verkligen ovärderligt. Jag tycker att Fanny är i fin form och det är så härligt att hon kan vara det efter allt vad henne kropp fixat under de senaste månaderna. Som tur är så har hon bra aptit och äter det som jag serverar. Mängden mat har minskat lite så nu äter hon bara ca 8-10 liter mat per dag. Mycket kött och ben men också tillagade kolhydrater och massor med grönsaker och frukt.


Fredag 27 maj
Några bilder från våra äventyr tillsammans:
 
 
[Image: 220525%201.jpg]
 
 
[Image: 220525%202.jpg]
 
 
[Image: 220525%203.jpg]
 
 
[Image: 220525%204.jpg]
 
 
[Image: 220525%205.jpg]
 
 
[Image: 220525%206.jpg]
 
 
[Image: 220525%207.jpg]
 
 
[Image: 220525%208.jpg]
 
 
[Image: 220525%209.jpg]
 
 
[Image: 220525%2010.jpg]
 
 
[Image: 220525%2011.jpg]
 
 
[Image: 220525%2012.jpg]
 
 
[Image: 220525%2013.jpg]
 
 
[Image: 220525%2014.jpg]
 
 
[Image: 220525%2015.jpg]
 
 
[Image: 220525%2016.jpg]
 
 
[Image: 220525%2017.jpg]
 
 
[Image: 220525%2018.jpg]
 
 
[Image: 220525%2019.jpg]
 
 
[Image: 220525%2020.jpg]
 
 
[Image: 220525%2021.jpg]
 
 
[Image: 220525%2022.jpg]
 
 
[Image: 220525%2023.jpg]
 
 
[Image: 220525%2024.jpg]
 
 
[Image: 220525%2025.jpg]
 
 
[Image: 220525%2026.jpg]
 
 
[Image: 220525%2027.jpg]
 
 
[Image: 220525%2028.jpg]
 
 
[Image: 220525%2029.jpg]
 
 
[Image: 220525%2030.jpg]
 
 
[Image: 220525%2031.jpg]
 

Söndag 22 maj
Idag har många av familjerna varit här och valparna tyckte att det var riktigt kul att få så många människor att skutta runt bland.

I förmiddags var jag och valparna på en promenad. Det är ett härligt gäng att vara ute och gå med för alla är så uppmärksamma på vad jag vill. Vi var in i ett av förråden här på gården och dom är härligt modiga allihop. Jag tog fram en stor svart kasse och släppte ner bland valparna och alla blev bara härligt nyfikna och klev runt på den prassliga kassen. Jag tog också ut några kartongen och testade hur de löste lite olika problem. Modiga och smarta valpar allihop!! Lite oljud och skrammel testade vi också och inga stora reaktioner hos någon.

Här är några bilder från vår förmiddag:

[Image: 220522%200.jpg]
 
 
[Image: 220522%201.jpg]
 
 
[Image: 220522%202.jpg]
 
 
[Image: 220522%203.jpg]
 
 
[Image: 220522%204.jpg]
 
 
[Image: 220522%205.jpg]
 
 
[Image: 220522%206.jpg]
 
 
[Image: 220522%207.jpg]
 
 
[Image: 220522%208.jpg]
 
 
[Image: 220522%209.jpg]
 
 
[Image: 220522%2010.jpg]
 
 
[Image: 220522%2011.jpg]
 
 
[Image: 220522%2012.jpg]
 
 
[Image: 220522%2013.jpg]
 
 
[Image: 220522%2014.jpg]
 
 
[Image: 220522%2015.jpg]
 
 
[Image: 220522%2016.jpg]
 
 
[Image: 220522%2017.jpg]
 
 
[Image: 220522%2018.jpg]
 
 
[Image: 220522%2019.jpg]
 
 
[Image: 220522%2020.jpg]


Onsdag 18 maj
Tiden går så fort och det är fullt upp hela tiden när man har 15 valpar! Det blir tyvärr inte så mycket tid över till att skriva här i valpdagboken.

Alla mår bra och börjar visa mer och mer av sina personligheter. Nu är det här kull nummer 35 hemma hos oss så jag känner väl att jag har en viss erfarenhet av hur jag ska göra och vad jag ska hitta på med valparna för att lätt hitta deras egenskaper. En liten egen stund med varje valp varje dag är viktigt. Det tar väldigt mycket tid när dom är 15 men det är så mysigt och så givande att lära känna dessa små krabater. Vi har mysstunder med lek och bus och så går vi på äventyr på nya ställen och så försöker vi hela tiden lära oss lite mer om hur människor och hundar kan kommunicera på ett bra sätt. Jag har tagit fram en fågel så jag tänkte testa lite apportering också.

Vi bjuder in alla valpköpare varje söndag och det är så härligt att få ha alla här så vi får lära känna varandra. En kull med 15 valpar innebär så många härliga människor! Tanken med våra träffar så här när valparna bor kvar hos oss är att vi alla ska bli trygga med varandra så alla på kommande träffar ska känna sig bekväma med att ta upp allt som man klurar på. Jag vill gärna att alla kullar har några träffar där det bara är syskonen så att det blir ett gäng som känner varandra. Dessa fyra träffar som vi har innan valparna flyttar ger mig också ett bra tillfälle att informera om olika saker som jag tycker är viktigt att veta om och tänka på när man ska välkomna en ny familjemedlem. Hur många hundar man än har haft så är det här en individ som man inte känner och det kan dessutom ha gått några år sedan man hade valp senast så det blir alltid många bra saker som vi pratar om som är aktuella oavsett om man köper sin första hund eller om man är hundägare sedan många år.


Fredag 13 maj
Stamtavlorna är hämtade och det känns allt så bra att ha dom i sin hand för utan dom blir det struligt.


Onsdag 11 maj
Några bilder från idag:

[Image: 220511%202.jpg]
 
 
[Image: 220511%201.jpg]
 
 
[Image: 220511%203.jpg]
 
 
[Image: 220511%204.jpg]
 
 
[Image: 220511%205.jpg]
 
 
[Image: 220511%206.jpg]
 
 
[Image: 220511%207.jpg]
 
 
[Image: 220511%208.jpg]
 
 
[Image: 220511%209.jpg]
 
 
[Image: 220511%2010.jpg]
 
 
[Image: 220511%2011.jpg]
 
 
[Image: 220511%2012.jpg]
 
 
[Image: 220511%2013.jpg]
 
 
[Image: 220511%2014.jpg]
 
 
[Image: 220511%2015.jpg]
 
 
[Image: 220511%2016.jpg]
 
 
[Image: 220511%2017.jpg]
 
 
[Image: 220511%2018.jpg]
 

Tisdag 10 maj
Oj va dagarna går fort när man har 15 underbara valpar!! Valparna mår utmärkt och alla växer och utvecklas så som jag vill. Valparna är ute varje dag och det är så roligt att se hur dom tar sig an större och större område av tomten för varje dag. Det är viktigt att dom får utforska nya saker, nya platser och att dom får vara på olika underlag och har möjlighet att springa och klättra.

Fanny tycker att livet är toppen nu när hon och valparna är ute mycket och när valparna nu får mer och mer mat av mig så att hon inte har huvudansvaret för att mätta alla 15 magar.

I söndags hade vi första träffen som vi kallar "Valpmys och fika". Vi bjuder in alla familjer som är aktuella för kullen och det är så härligt att vi alla får träffas och lära känna varandra redan nu när valparna är 4 veckor. Jag tycker att det är så härligt när vi blir ett gäng i varje kull och en stor fördel är att det är lättare att sedan komma på träff/kurs med sin valp när de andra är välbekanta ansikten. Jag tycker också att det är bra att jag kan ge samma information till alla vid ett tillfälle så att jag är säker på att alla fått veta samma saker. Varje söndag har jag lite olika saker som jag vill prata om och så finns det så klart tid för alla de frågor och funderingar som alla har.

Nu ska jag skicka in registreringsanmälan. Tänk att jag alltid har så svårt att bestämma mig för namnen och den här gången hade jag lovat mig själv att vara snabb.....men nu är valparna snart fem veckor så jag var inte så snabb den här gången heller... 
Men så här får det bli nu:


Choklad-kullen

Hanar:

Atomos Oemotståndlig Som Choklad
Atomos Förtrollande Som Choklad
Atomos Tilldragande Som Choklad
Atomos Fängslande Som Choklad
Atomos Engagerande Som Choklad
Atomos Eftertraktad Som Choklad
Atomos Efterlängtad Som Choklad
Atomos Överväldigande Som Choklad

Tikar:
Atomos Oförglömlig Som Choklad
Atomos Utsökt Som Choklad
Atomos Underbar Som Choklad
Atomos Sagolik Som Choklad
Atomos Himmelsk Som Choklad
Atomos Magisk Som Choklad
Atomos Söt Som Choklad 




Onsdag 4 maj
Idag har valparna varit ute för första gången. Nyfikna först men oj så snabbt man blir trött när man är liten och världen är så stor. Vi har en bra liten plats utanför ena dörren på "bulan" som vi kallar rummet där valparna bor. Det blir varmt av solen där men så finns det också lite skugga om det blir för varmt. Ett hus har dom också där med det är framför allt när dom är större och det är lite regnet och blåsigt för då är det uppskattat att kunna gå in i en liten koja och sova en stund.

Fanny tyckte att det var toppen! Äntligen! Hon har pysslat och matat valparna men har också hunnit med att gräva och skuttat runt så jag blev alldeles lycklig av att se henne. Hon ville inte gå in!

[Image: 220504%201.jpg]
 
 
[Image: 220504%202.jpg]
 
 
[Image: 220504%203.jpg]
 
 
[Image: 220504%204.jpg]
 
 
[Image: 220504%205.jpg]
 
 
[Image: 220504%206.jpg]



Tisdag 3 maj
Valparna växer och utvecklas så himla mycket nu och fy så söta dom börjar bli. Jag ska ta några kort så ni får se. Dom är mer och mer sociala för varje dag, både med varandra och med oss, och Fanny leker försiktigt med dom. Planen är att valparna ska få komma ut och se lite mer av världen imorgon om vädret tillåter. Fanny vill så gärna vara ute nu så jag tror att hon kommer bli så nöjd när valparna kan vara ute en stund med henne.

Fanny har hittat en lösning när hon ska dia så många som möjligt. Att ligga ner på sidan gör att inte så många får plats och några matplatser går inte att nyttja, att sitta för länge är jobbigt för valparna trycker henne åt olika håll så hon sitter inte bekvämt, att stå upp går inte än för valparna når inte upp och smarta Fanny löser det genom att sitta en stund tills det är helt fullt i matbaren och sen lägger hon sig långsamt ner på mage och så håller hon upp kroppen lite med armbågarna och då ligger det valpar på båda sidor om henne och alla matplatser går att använda. Svårt att förklara i texten så jag ska försöka fånga det på bild. Älskade Fanny! Jag har inte sett någon tik lösa platsbristen i matbaren på ett så smart sätt!

Jag har ökat på portionerna med kött och valparna har fått prova lite olika saker. Nötkött, äggula, kyckling, kycklinghjärta, lamm, kalkon och vilt. Jag har också gett lite nässla i några mål. Dom får tre mål om dagen av mig och Fanny har massor med mjölk till dom så alla är mätta och nöjda. Jag matar fortfarande en valp i taget så att dom får äta ur min hand. Det är ganska kladdigt men det finns många fördelar och jag känner mig trygg med att jag verkligen vet hur mycket varje valp vill äta  och med vilken aptit.


Fredag 29 april
Valparna blev tre veckor igår och det är så skönt och alla 15 mår utmärkt! Jag och Jocke bara tittade på varandra igår morse, det behövdes inga ord, vi både är så tacksamma för att det har gått så fantastiskt bra och dessutom varit förhållandevis enkelt. Tre veckors ålder är en viktig gräns på flera sätt men just att valparna nu kan få börja äta lite kött är i just den här kullen en otrolig lättnad för både Fanny och för oss. 

Valparna har fått en liiiten smula nötkött vid enstaka tillfällen senaste dygnen. Jag vill förbereda magarna långsamt så att det inte blir problem. Bara portioner i storleken av en lillfingernagel så här i början. Jag väljer att hacka en bit nötkött i små små små bitar istället för att ge köttfärs som jag vet att många gör. Jag tycker att det känns läskigt med bakterierna som kan vara i mald köttfärs. Alla valparna tycker om köttet och magarna mår utmärkt så nu kan jag försiktigt börja ge mer. Jag matar alltid alla valpar så att dom äter ur min hand. Det är flera skäl till det. Dels vill jag lära dom att äta med en bra teknik och det kan jag bara om jag håller i maten (det är olika teknik dia och äta kött och suger dom i sig köttet så kan det bli tokigt på flera sätt) och dels så tycker jag att det ger mig en så fin start på vår relation när de får mat både hos sin mamma och hos mig.

Fanny mår utmärkt och är i jättefint hull. Helt otroligt att hon är i så fin form efter att ha varit dräktig med 15 valpar och sedan diat dom i tre veckor.  Jag är så stol över henne som fixat allt så galant och hon är verkligen enastående! Vilken makalös fingertoppskänsla hon har när hon tar hand om sina valpar och hur otrolig hennes kropp är som hantera all mat och vatten som hon behöver äta för att producera denna ofattbara mängda mjölk. Alla valpar har varit mätta och nöjda hela tiden och jag har inte behövt stödmata alls. 

Valparna bor nu i en lite större hage sedan några dagar tillbaka. Dom trivs bra och Fanny tycker att det är toppen för nu kan hon lätt välja var hon ska lägga sig och därmed vilka valpar som ska få dia.


Fredag 22 april
Jag funderar på namn till valparna. Choklad-kullen passar väl bra?

Kanske det här är ett bra tema som vi kan få ihop tillräckligt med namn av:

Atomos Oemotståndlig Som Choklad
Atomos Förtrollande Som Choklad
Atomos Oförglömlig Som Choklad
Atomos Himmelsk Som Choklad

Så att uttrycket passar både på en flat och på choklad tänker jag!


Onsdag 20 april
Nu har valparna börjat öppna ögonen så nu är det nya ljud från lådan eftersom de upplever en ny värld.  Alla ögon är inte helt öppna än och så tar det några innan dom ser bra. Benen bär bättre och bättre för varje dag. Nu väntar en ny härlig tid!!

Idag har jag klippt klorna på alla valparna. Det tar en liten stund. Fanny tog väl hand om valparna både före och efter så även om själva kloklippning inte är det mysigaste som finns så tror jag att dom tyckte att vi hade en bra stund tillsammans i lådan.

Jag har också bättrat på klippningen som jag har som märkning. Jag klipper alltså bort lite päls på ett unikt ställe på varje valp för att kunna hålla isär dom. Jag tycker att det är bästa sättet att märka valparna för jag tycker att det är läskigt att ha halsband på dom och jag vill inte måla färg på dom nu medan Fanny fortfarande tvättar dom så ofta.

Fanny mår utmärkt och är alldeles fantastisk! Hon är lite mer social med oss nu och det är mysigt. Hon har varit så 100 % mamma och velat göra allt själv men nu tar hon lite ledigt från valparna och vill hänga med ut i det underbara vädret. Hon skuttar runt och ser så lycklig ut och så plötsligt rullar hon sig på ängen. Så nöjd med livet!!

Valparna får fortfarande tillgängligt med mjölk av Fanny. Det är helt otroligt. Jag har tänkt tanken vid något tillfälle att jag ska tina lite getmjölk (som ska vara den mjölk som är mest lik hundens) men så har Fanny lyckats få mjölken att rinna till en gång till och alla valparna blir nöjda. Hon vill verkligen ta hand om sin barn själv. Jag blir alldeles rörd av vilken supermamma hon är! Men det börjar bli trångt I matbaren nu när valparna är stora så jag vill försöka dela upp valparna så att dom äter i omgångar. Fram till för några dagar sedan så gjorde Fanny det så galant själv men nu är valparna så snabba så hon lyckas inte hålla dom som två olika gäng. Jag har provat att hjälpa henne på några olika sätt men inget har fungerat klockrent än, men alla valpar har fått chansen att äta sig mätta utan att det varit kaos så på så sätt har vi lyckats.

Imorgon är valparna 2 veckor så snart är det dags att börja bjuda hit förväntansfulla valpköpare på Valpmys och fika på söndagarna! Det ser jag fram mot!


Lördag 16 april

[Image: 220416.jpg]
 
 
[Image: 220416%2015.jpg]
 
 
[Image: 220416%200.jpg]
 
 
[Image: 220416%201.jpg]
 
 
[Image: 220416%202.jpg]
 
 
[Image: 220416%203.jpg]
 
 
[Image: 220416%204.jpg]
 
 
[Image: 220416%205.jpg]
 
 
[Image: 220416%206.jpg]
 
 
[Image: 220416%207.jpg]
 
 
[Image: 220416%208.jpg]
 
 
[Image: 220416%209.jpg]


Valparna mår alldeles utmärkt. Mätta och nöjda hela tiden och lagom runda om magarna. Det är mer aktiviteter i lådan nu. 

Jag är så imponerad av Fanny! Fanny sköter allting själv och behöver inte ha någon hjälp. Valparna är 10 dagar nu och det går åt massor med mjölk för att alla ska vara mätta. Det fixar Fanny galant och det finns tillräckligt med mat till alla och Fanny delar upp valparna så att alla får chans att äta sig mätta. Det är så fantastiskt att hon tar så väl hand om sin 15 valpar. 

Vi ser till att Fanny är riktigt bortskämd och det ska hon vara så klart. Vår uppgift är att uppfylla hennes önskningar och hon är tydlig när hon vill gå ut eller ha mat. Hon väljer meny med omsorg. Hon vet att jag tar fram olika alternativ tills hon ätit ordentligt. Mitt i en tugga så vill hon plötsligt inte ha mer av något som sekunden innan var supergott. Maten är godast om jag matar henne så att hon äter ur min hand medan valparna diar så då lyckas jag lura i henne sånt som jag vill att hon får i sig. Just nu är kycklinghjärta och kycklinghals godast. Så först matar jag henne med grönsaker, frukt, laxolja mm blandat med kött och när hon ätit 2 liter av det jag tycker att hon bör äta så erbjuder jag tex kycklinghjärta/kycklinghals och då äter hon oftast 1-2kg till efterrätt. Det går åt sanslösa mängder med mat när man ska göra mjölk till 15 barn!

Det är härligt vårväder ute och Fanny tar gärna lite längre promenader. Vi håller oss inne på tomten för jag tycker att det är onödig smittrisk att gå där andra hundar går. Vi brukar ta en sväng ner till udden och Fanny föreslår alltid skjulet som vi kallar "trädgårdsförrådet" som ny boplats till valparna. Hon har grävt ett hål så hon kan krypa in och så går jag runt och öppnar dörren för att få med henne hem. Hon har även några buskar som hon sneglar på och drömmer om att bo under med valparna. Men jag är envisare, ett tag till ska valparna bo i lådan inne i huset.


Tisdag 12 april 
Alla valpar är riktigt välmående och utvecklas precis som dom ska. Nöjda hela tiden. Dom är starkare för varje dag och tar sig fram dit dom vill nu. 

Det finns massor med mat till valparna och jag är så innerligt glad för det. Mjölkproduktionen är igång rejält och alla valpar är mätta. Men jag har utmärkt getmjölk i frysen och jag har köpt hem det som behövs för att fixa egen bra valpmat så blir det ont om mjölk så löser jag det. Det känns bra att ha allt hemma utifall att det händer något.

Fanny mår utmärkt och verkar inte ett dugg bekymrad över att hon har väldigt många barn att ta hand om. När vi är ute så vill hon gå längre och trivs med att gå runt och strosa en stund. Hon brukar springa runt på ängen nere på udden när vi går dit. Det ser så härligt ut. Det är först när vi börjar närma oss huset som hon får bråttom in.


Söndag 10 april
Nu är valparna tre dygn och det är så skönt när vi passerar just den åldern. De första dagarna kan det gå så snabbt om något går fel. Alla valpar äter och sover och det är tyst och fridfullt i lådan. Valparna har vuxit rejält och är mycket starkare och tar sig dit dom vill.

Jag har kollat allas navel idag och det ser bra ut, skönt.

Det finns gott om mat till valparna. Jag erbjuder Fanny mat många gånger per dygn och hon får alltid äta tills hon inte vill ha mer. Godast just nu är kycklinglever och lammrevben. Rivet äpple och kycklingvingar är också ok. Fördelen med att hon gärna äter just kycklinglever är att jag lätt kan blanda i alla möjliga saker som jag tycker att hon bör äta och honbmumsar glatt i sig. Men hon är förvånansvärt kräsen (mätt?)med tanke på att hon har 15 valpar så idag har hon tex tackat nej till prinskorv och ost. 

Jag ger alltid mina digivande tikar så mycket mat som dom vill ha och våra digivande tikar är alltid i fin form och har bra hull under hela digivningsperioden. Det är viktigt att hon alltid får det hon och valparna behöver. Jag vill att det enda som skiljer en digivande tik från en icke digivande tik är det mjölkfyllda juvret. Tittar man inte under magen så ska man inte se någon skillnad. Det är inget problem att hålla tikarna i så fin form när dom får äta rå mat enligt BARF (Biologiskt Anpassad Rå Föda). 

Fanny fortsätter att vara eminent i allt hon gör. Jag sitter vid lådan och bara njuter av de små krabaterna och deras fina mamma. Jag blir alldeles rörd av att se Fannys otroliga förmåga att se vad hon bör göra i varje situation. Långa stunder ligger hon lugnt och sover och det är valpar överallt. Några äter och några ligger mellan Fannys framben och sover. Det är helt otroligt att hon får det att verka så lätt att ha 15 barn att ta hand!


Lördag 9 april
Jag är så imponerad av Fanny. Det finns inga tecken på att hon på något sätt tycker att hon har för många valpar. Vi övervakar och ser noga till att alla valpar får mat och är nöjda men Fanny har så bra koll och behöver ingen hjälp. Hon ger alla valpar chansen att äta i lugn och ro genom att hon delar upp valparna och flyttar runt sig så alla får plats i matbaren. Fanny har en genuin fingertoppskänsla för vad hon ska göra. Jag är så stolt. 

Valparna är stundtals så lugna och nöjda så att Fanny kan ta sig lite egen tid. Valparna är ju bara två dygn och dom är ju ganska många så det är riktigt bra gjort av Fanny att hon kan få till allt så bra att hon kan få tid att ligga utanför lådan och mumsa lammrevben i lugn och ro. 

Valparna mår utmärkt och utvecklas som jag vill. Jämna i storlek och äter med stor aptit. Jag får precis rätt känsla i handen när jag tar i dom och det gör mig trygg för då vet jag att dom mår bra.


Fredag 8 april
Natten i lådan har varit så lugn och fridfull. Fanny hinner med alla valpar på ett föredömligt sätt och det finns mjölk så att det räcker. Hon är så magiskt duktig och jag sitter vid lådan och är alldeles rörd över vilken fantastisk mamma hos är. Jag är så otroligt stolt.

 

[Image: 220408%201.jpg]
 
[Image: 220408%202.jpg]
 
 
[Image: 220408%203.jpg]
 
 
[Image: 220408%204.jpg]
 
 
[Image: 220408%205.jpg]
 
 
[Image: 220408%206.jpg]



Torsdag 7 april 
Kl 23.40
Vi har alltså 15 välmående valpar i lådan. Alla valpar äter och är varma och det är tyst. Precis som det ska vara. 

Jag har sovit en timme nu på kvällen medan Jocke haft koll så nu tar jag nattpasset. Jag verkligen älskar den första natten tillsammans med valparna. Små ivriga munnarna som äter och en fantastisk mamma som gör allt så väl avvägt.

Jag har klippt bort lite päls på olika ställen för att kunna hålla ordning på vem som är vem. Jag måste erkänna att 15 är många att hålla koll på men än så länge går det bra. Alla äter med lagom intervall och alla ger mig den rätta känslan i handen Det är den viktigaste informationen för mig.

Fanny har varit ute och kissat några gånger och hon har ätit och druckit. Hon är trött nu och sover så mycket som möjligt.



Kl 15.52
En pojke!

Hur många valpar kan få plats i en mage?! Alla mår bra och Fanny är jätteduktig!

 

[Image: 220407.jpg] 14.49
En tjej!!

Nu tror jag att vi har fjorton valpar! Sju pojkar och sju tjejer! Alla mår bra och har fått en slurk av mammas varma goda mjölk. 

Kl 13.51
En pojke!

Kl 13.25
En tjej!

Fanny är så himla duktig! Valparna kommer ut så lätt och hon pysslar så lugnt och kärleksfull med dom.

Kl 12.55
En tjej!

Kl 12.48
En tjej!

Kl 12.34
En pojke!

Kl 12.26
En tjej!

Nu har vi åtta valpar - fem pojkar och tre tjejer 

Kl 12.20
En pojke!

Kl 11.58
En tjej!

Kl 11.25
En stor pojke!

Kl 11.17
En pojke till!

Fanny är jätteduktig och pysslar så fint med alla sina små.

Kl 11.10
En pojke!

Kl 11.01
En tjej!

Kl 10.50
Nu kom första valpen! En pojke!

Fanny låg och sov och så hade hon några små sammandragningar och sen vaknade hon till och efter två värkar så var han ute! Vilken fantastisk kropp som kan få ut en valp med en så lite ansträngning! Både jag och Fanny blev rejält överraskade. Nu är vi i valplådan och väntar på fler!



Kl 9.23
Det är dygn 60 idag. Fanny sov gott i natt men nu på morgonen vara hon lite orolig och flåsig. Ute gräver hon fina boplatser. Hon vill inte ha något att äta och hon har kräkts och det är ju tydliga tecken på att det händer saker i kroppen. Men just nu sover hon. 


Onsdag 6 april
Magen är riktigt stor nu men Fanny är inte bekymrad över det. Hon pysslar på som vanligt men i något lugnare takt. Att det kom snö är fantastiskt tycker hon!

 
[Image: 220406%20fanny.jpg]
 
 
[Image: 220406%20fanny1.jpg]
 
 
[Image: 220406%20fanny2.jpg]
 
 
[Image: 220406%20fanny3.jpg]
 
 
[Image: 220406%20fanny4.jpg]
 


Måndag 4 april
Fanny mår bra och tar allt som händer med ro. Det är full fart där inne i magen. Det är så mysigt att känna de små röra sig där inne. 


Fredag 1 april
Fanny mår alldeles utmärkt och magen är så stor och så fin! Hon gillar att vara ute men nu rör hon sig inte så fort längre. Vi är ute på gården och lufsar runt en hel del och Fanny har hittat flera alternativa platser att föda valpar på. Den bästa platsen hittills är under en liten släpkärra som står bakom gamla smedjan. Vi är inte helt överens än jag och Fanny....


Tisdag 29 mars
Äntligen dags för Fannys valpdagbok!! 

Idag fyller Fanny 4 år! Grattis älskade Fanny på din födelsedag! Vi firade i morse och när tjejerna kommer hem från skolan så ska de göra tårta till Fanny.

I söndags flyttade Fanny hem till oss. Så himla mysigt! Magen är redan stor. Fanny mår alldeles utmärkt. Hon och jag sover i valprummet på nätterna och hon sover så gott. På dagarna ser hon till att vi uppfyller alla hennes önskningar och det är en stor förmån för oss att få skämma bort henne. Hon vill helst vara ute och strosa på gården och rulla på gräset på ängen men hon kan också tänka sig en promenad i skogen. Hon har redan börjat bli kräsen med vad hon vill äta och vi gör så gott vi kan för att hon ska bli serverad det hon vill ha. Aptiten är det inget fel på bara det är rätt saker.

Magen är så stor och fin! När Fanny var i mamma Tessys mage så var Tessy jättestor men det fanns bara tre valpar så kanske att Fanny också luras. Det där med storleken på magen kan luras åt både håll. Vi får se... Jag längtar så efter att få träffa de små valparna som finns där inne!



[Image: 220329%20fanny.jpg]
 
[Image: 220329%20fanny0.jpg]
 
[Image: 220329%20fanny1.jpg]
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)