Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valpdagbok för Hedda och hennes valpar födda 11 januari 2026
5 februari 
Valparna har fått smaka lite kött. Första måltiderna ger jag alltid pyttesmå bitar av nötkött. Om magarna verkar glada så vågar jag ge lite olika protein. En sort i taget. Valparna tycker att det är jättegott! Jag matar en valp i taget och valparna äter ur min hand. På så sätt kan jag hjälpa dem att äta med en bra teknik och en annan fördel är att jag direkt kan avgöra skillnad i aptit och det är värdefull information om hur valparna mår. Hedda har massor med mjölk och låter gärna valparna dia men jag tror att hon tycker att det är skönt att få lite avlastning.

31 januari
Hedda och hennes valpar har nu flyttat till rummet vid köket som vi tycker är mycket praktiskt att ha valpar i. Då är valparna med i den vår vanliga vardag och så är det mycket smidigt att ta ut dom när vädret tillåter. Vi gjorde en större hage och både valparna och Hedda tycker att det är toppen. Vi låter även valparna vara utanför hage och upptäcka, klättra, krypa och så passar dom så klart på att mumsa av mammas goa alldeles lagom varm mjölk också.

Nu har vi bestämt oss för att bjuda in till Valpmys och fika söndag 15/2! Välkomna hem till oss för att träffa valparna och Hedda!

[Image: 260131%201.jpg]

[Image: 260131%202.jpg]

[Image: 260131%203.jpg]

[Image: 260131%204.jpg]

[Image: 260131%205.jpg]

[Image: 260131%206.jpg]

[Image: 260131%207.jpg]

[Image: 260131%208.jpg]

[Image: 260131%209.jpg]

[Image: 260131%2010.jpg]

[Image: 260131%2011.jpg]

29 januari 
Valparna växer och utvecklas precis så som jag vill. Nu leker de med varandra och det är så gulligt. Det börjar bli dags för en lite större hage nu så vi har börjat fixa lite. Vi passar samtidigt på att byta rum så att valparna får vara med mer mitt i familjens vardag. Det blir kul för både oss och valparna och väldigt utvecklande för valparna nu när de börjar bli mer sociala.

På söndag är de tre veckor så om ytterligare någon vecka börjar vi bjuda hem de familjer som är nyfikna på våra valpar. Hör av er om ni vill komma på ”Valpmys och fika” hemma hos oss!

22 januari kl 11
Ögonen har börjat öppnas så det är med fart och mer ljud från gänget nu. Idag har vi haft storstädning i lådan så alla valparna fick vara utanför lådan tillsammans med mamma Hedda. Vi passade också på att klippa klorna och det gick bra. Hedda lät valparna dia efteråt. Nu sover alla gott.

18 januari kl 18
Här är några bilder på våra sju godingar.

[Image: 260118%200.jpg]

[Image: 260118%201.jpg]

[Image: 260118%202.jpg]

[Image: 260118%203.jpg]

[Image: 260118%204.jpg]

[Image: 260118%205.jpg]

[Image: 260118%206.jpg]

[Image: 260118%207.jpg]

17 januari kl 10
Pigga och starka valpar, En vecka gamla imorgon. Så skönt att alla mår bra och utvecklas så som vi vill. Lite humör finns det också för i morse så var dom lite osams om vem som skulle ligger var och vem som skulle vara över eller under. Hedda tog allt med ro.

Jag har funderat fram och tillbaka på vilken namn-tema kullen ska få men jag har inte hittat rätt än. Hör gärna av er om ni har förslag.

14 januari kl 20
Valparna växer och är lagom rund och goa om magarna. Nu är dom 3 dygn gamla drygt och det är alltid skönt när de första tre dygnen är avklarade utan minst oro för valparna. Så klart att det kan hända tråkiga saker fortfarande men den värsta oron är över nu.

Hedda har bra med mjölk så valparna blir mätta. Det rinner till ordentligt nu och ljudet från valparna som mumsar är så underbart. Svansarna står rakt ut när mjölken rinner till som bäst. Så gulligt!

Nu när mjölktillverkningen ökar så ökar även Heddas aptit. Hon slickar skålarna rena och jag fyller på tills hon är nöjd. Den mesta maten är god och menyn idag har bestått av anka med banan till frukost, lamm med ben till lunch, kycklingvingar till mellis, oxkött med mixad sallad, palsternacka och äpple till middag och till kvällsmat kommer det att bli anka och morot tror jag.

12 januari 
Valparna mår toppen och jag får rätt känsla i handen när jag tar i dom. Det är den viktigaste information som jag har när jag kollar igenom valparna för att kolla hur dom mår.

Hedda är trygg och nöjd. Hon ville hänga med mig ut en sväng och när hon insåg att Jocke var på väg till hästarna så blev hon glad och följde med en bit men efter några meter ångrade hon sig och fick bråttom till ytterdörren.

[Image: 260112%201.jpg]

[Image: 260112%202.jpg]

11 januari

Det är lugnt och fridfullt i valplådan. Hedda har ätit lite, druckit vatten och två gånger har hon föreslagit att vi ska gå ut en kort sväng. Nu ligger hon och pysslar så fint med sin sju underbara små barn.

Valpning pågår!

Kl 08.52
Brun tik

Även hon kom ut utan att Hedda behövde anstränga sig. Älskade Hedda!

Kl 08.15
Svart hane 

Nu har vi sex valpar I lådan. Det kommer fler!

Hedda är så trygg med allt. Jag och Jocke hjälptes åt att städa lite I valplådan och Hedda tog allt med ro.

Kl 07.50
Svart tik 

Kl 06.28
Svart hane 
Han kom ut utan att jag märkte några värkar för när Hedda reste sig så ramlade han ut med fosterblåsan hel. Enklare valpning än så kan det väl inte bli.

Kl 06.01
Brun tik
Hon var pigg när hon kom ut och hon började dia med navelsträngen kvar och innan moderkakan hade hunnit komma ut.

Kl 05.10
Svart hane 

Jag föreslog att vi skulle flytta till valplådan och direkt så tyckte Hedda att det var ett ok förslag.

Kl 04.42
Svart hane 

Vi somnade vid kl 23 och Hedda sov riktigt gott fram till strax efter kl 04. Då gick hon upp och drack vatten sen rantade hon runt en stund innan hon la sig till rätta i biabädden. Strax efter kom första tydliga sammandragningen. 

10 januari kl. 20
Hedda har nu besiktat valplådan och verkar nöjd men just nu ligger hon i biabädden bredvid. Hon har bäddat lite både i valplådan och i biabädden. Jag och Matilda har under tiden plockat fram allt vi behöver för att välkomna valparna så nu är vi redo!

10 januari kl. 09

Nu är det dags för Heddas valpdagbok. Så spännande!

Idag är det dygn 59 dvs det är inte så långt kvar tills vi får träffa de små underverken. 

Hedda mår toppen och hon har varit precis som vanligt under hela dräktigheten. Magen är riktigt stor och rund så det finns ett gäng där inne. I morse ville Hedda inte äta sin vanliga frukost men när hon fick grillad kyckling så tog hon några bitar. Det är vanligt att tikarna inte är så hungriga när det närmar sig valpning.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 2 Guest(s)