Kennel Atomos Forum
Valpdagbok för Kerstin och hennes valpar födda 27 juni 2025! - Printable Version

+- Kennel Atomos Forum (https://atomosforum.se)
+-- Forum: Atomos Forum (https://atomosforum.se/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Valpdagbok (https://atomosforum.se/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Thread: Valpdagbok för Kerstin och hennes valpar födda 27 juni 2025! (/showthread.php?tid=313)

Valpdagbok för Kerstin och hennes valpar födda 27 juni 2025! - Anneli - 06-22-2025

30 juni kl 06
Kerstin löser allt galant och behöver inte vår hjälp med någonting. Det finns massor med mjölk till valparna och dom är så härligt runda och goa om magarna.

Det är alltid lite extra skönt när valparna blir tre dygn. När alla utvecklas så här fint och mamman är trygg och har bra med mjölk så minskar många av mina orosmoln.  

29 juni kl 06
Det är så fridfullt i valplådan. Valparna är tysta, äter och sover. Kerstin ligger utsträckt och sover så gott långa stunder och när hon pysslar med valparna så är hon så lagom. Det är en så fin start för valpar att ha en trygg och lugn mamma.

Allas navel har läkt fint och navelsträngen har ramlat av.

Kerstin äter med god aptit och första måltiderna ville hon bli matad i valplådan men nu kliver hon ur lådan när hon förstår att det är mat på gång. Vi passar på att städa lite i lådan och så försöker vi övertala henne om att gå ut och kissa när hon nu ändå står upp. Väl ute så kissar hon blixtsnabbt och sen har hon orimligt bråttom in igen. Fina Kerstin ❤️

28 juni kl.03.16
Nätterna i valplådan är så mysiga. Jag brukar försöka sova några timmar på kvällen medan Jocke har koll på valparna och sen byter vi så att jag tar nattpasset. Ett så här välmående gäng och en synnerligen klok mamma innebär att jag bara kan njuta och det enda jag kan behöva hjälpa till med att lägga tillbaka en valp som har snurrat iväg en bit när Kerstin tvättat valpen. 

Min uppgift är också så klart att servera Kerstin mat och vatten för hon är inte sugen på att resa sig ur lådan och lämna valparna. Vi behöver verkligen övertala henne om hon ska följa med ut och kissa och hon kissar direkt vi kommer ut och har så bråttom tillbaka in. Älskade Kerstin ❤️

27 juni kl 20.30
Det är så fridfullt och mysigt i valplådan. Alla valpar ger mig rätt känsla när jag tar i dom. Det är mitt bästa sätt att veta hur små valpar mår.

Kerstin är så lagom och väl avvägd i allt hon gör. Det är så enkelt att vara hunduppfödare när jag har en så fantastisk mamma. Hon är hungrig och äter det mesta som vi serverar. Det ger bra förutsättningar för att mjölkproduktionen ska vara bra och att hela tiden finns mycket till valparna är toppen så klart.

27 juni kl 11
Här är några bilder på våra godingar!

[Image: 250627%201.jpg]

[Image: 250627%202.jpg]

[Image: 250627%203.jpg]

[Image: 250627%204.jpg]

[Image: 250627%205.jpg]

[Image: 250627%206.jpg]

[Image: 250627%207.jpg]

27 juni kl 06.27
Det är knäpptyst i valplådan. Det är bästa tecknet på att alla valpar mår bra. Dom mumsar av den goa mjölken och sover gott intill mamma. Kerstin är fantastisk! Så trygg och nöjd. Jag ligger i sängen bredvid valplådan och bara njuter av varje sekund. Jag älskar verkligen de första nätterna med nyfödda valpar! 

Valpning pågår 27 juni

Det är ett gäng starka pigga valpar som äter med god aptit. Kerstin pysslar flitigt med att få alla valpar rena och torra och så fixar hon till navelsträngen så att hon blir nöjd. Jag har serverat Kerstin äggula med lite socker och några bra tillskott i och hon tyckte att det var väldigt gott.

Vi har alltså två svarta pojkar, en gul pojke, tre svarta tjejer och en gul tjej i lådan. Kerstin har fullt upp med valparna så jag lyckas inte känna om det finns fler valpar i magen så vi får vänta och se.

Kl 02.03 En svart tjej!

Kl 01.45 En svart tjej! Liten och pigg!

Kl 01.10 En stor svart kille!

Kl 00.35 En svart tjej!

Kl 00.23 En svart kille! 

Oväntat att vi börjar med två gula! 

Kerstin är sååå duktig! Jag sitter i sängen och tittar på och hon fixar allt så galant.

Kl 00.04 kom en stor fin gul kille! 

Kl 00.01 kom en gul tjej! Mörk i färgen och pigg!

26 juni kl. 23.48
Nu har vi övertalat Kerstin om att valprummet och valplådan är en bra plats. Det kommer några värkar nu så snart är första valpen här!

26 juni kl. 20.30
Kerstin har börjat bädda och fixa i ordning. Vi är ännu inte överens om att valplådan är en bra plats. Vi får se hur det slutar.

26 juni kl. 13
Kerstin ville inte äta lunch och det betyder att det börjar hända lite saker i kroppen. Hon tar allt med ro och ligger mest och sover nu när det är så varmt.

25 juni
Magen växer och Kerstin är glad och nöjd. Lite trögt att få plats med maten i magen men aptiten är det inget fel på. Jag tror att vi kommer att få sova gott i natt men Kerstins tidigare valpningar har börjat ganska plötsligt så vi är redo om valparna bestämmer sig för att komma ut. 

24 juni
Det finns inga tecken på att valparna vill komma ut och Kerstin tycker att livet är toppen!

[Image: 250624%20kerstin.jpg]

23 juni
Kerstin är nöjd och glad och inte ett dugg bekymrad över den växande magen. Vi tog en promenad ner till bryggan. Hon älskar att vara där och spana ut över vattnet.
Nu är vi så nyfikna på vilka som är där inne!

[Image: 250623%20kerstin1.jpg]

22 juni

Nästa vecka föds Kerstins valpar. Hon är rund och go om magen så det finns några krabater där inne. Det här blir hennes tredje kull. Hon är trygg med det som händer i kroppen och så har hon den där härliga drömmande blicken som högdräktiga tikar har.

[Image: 250622%20kerstin.jpg]