Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valpdagbok för Dina och hennes valpar födda 210414!
#1
Söndag 13 juni

Igår flyttade alla valparna och Dina hem så oj va tomt det blev här!!

Alla rapporter som jag fått från familjerna är bara positiva och alla har fått en härlig start tillsammans. Det gör mig så glad! Nu önskar vi alla fortsatt lycka till och hoppas att vi ses snart!

Alltså dags att avsluta den här valpdagboken och vi gör det med att här är några bilder från våra sista dagar tillsammans när på udden:

[Image: 210613%201.jpg]
 
[Image: 210613%202.jpg]
 
[Image: 210613%203.jpg]
 
[Image: 210613%204.jpg]
 
[Image: 210613%205.jpg]
 
[Image: 210613%206.jpg]
 
[Image: 210613%207.jpg]
 
[Image: 2106138%20.jpg]
 
[Image: 210613%209.jpg]
 
[Image: 210613%2010.jpg]
 
[Image: 210613%2011.jpg]
 
[Image: 210613%2012.jpg]
 
[Image: 210613%2013.jpg]
 
[Image: 210613%2014.jpg]
 
[Image: 210613%2015.jpg]
 
[Image: 210613%2016.jpg]
 
[Image: 210613%2017.jpg]
 
[Image: 210613%2018.jpg]
 
[Image: 210613%2019.jpg]
 
[Image: 210613%2020.jpg]
 
[Image: 210613%2021.jpg]
 
[Image: 210613%2022.jpg]
 
[Image: 210613%2023.jpg]
 
[Image: 210613%2024.jpg]
 
[Image: 210613%2025.jpg]



Onsdag 9 juni

Idag flyttade fyra valpar till nya familjer och vi får nu njuta av sista dagarna tillsammans med de sex som blir kvar här till på lördag.

Jag har fått rapporter från alla fyra och det har gått jättebra för alla. Jag är inte ett dugg förvånad för det är en synnerligen trevlig kull och det är superbra familjer som valparna flyttar till.


Tisdag 8 juni

Igår var alla valparna hos veterinären och det gick alldeles utmärkt! Så himla skönt!

Idag har jag fixat i ordning alla avtal och satt in alla papper i varsin bok till valparna. Ikväll ska vi njuta av sista äventyret tillsammans med hela gänget för imorgon börjar dom flytta. Fyra valpar ger sig ut i världen imorgon och resten på söndag.


Söndag 6 juni

Idag har vi haft besök av många av de familjer som ska ha en av valparna i kullen så till idag hade jag tagit beslut om hur hela pusslet ska läggas så att alla kunde få veta vilken valp som ska bli deras. Det är med så blandade känslor som jag nu går de sista promenaderna och gör de sista äventyren tillsammans med dessa ljuvliga valpar i Bergs-kullen. På onsdag börjar dom att flytta hemifrån....


Fredag 4 juni

Jag väntar gärna så länge som möjligt med att bestämma vilken valp som ska flytta till vilken familj men idag har vi tagit första beslutet så nu vet vi vem som är Märta!


Tisdag 1 juni

Äntligen lite härligt väder i några dagar. Förra veckan regnade det så galet mycket i flera dagar. Då fick vi hitta på roliga saker inne istället. Valparna fick hänga med och hänga tvätt och städa och dammsuga. Inte alla 10 på en gång för det blir rörigt men några åt gången. Ett bra sätt att lära känna dom på också. Nu när väder är bättre så går vi på små äventyr här inne på tomten och det finns många roliga ställen att upptäcka.

Valparna utvecklas väldigt bra och jag är nöjda med det jag ser. Jag ger varje valp en egen liten stund så ofta det hinns med för jag tycker att det är viktigt att dom får lära sig så hur vi människor kommunicerar och att dom blir trygga i relationen med mig för det är då så mycket lättare för valpköparna att få en bra start med sin nya fyrfota vän.


Söndag 30 maj

Idag har vi haft nästan alla förväntansfulla familjer här på valpmys och fika. Det är ett härligt gäng människor som vi har valt bland alla de som visat intresse för en valp från oss i vår. Jag ser verkligen fram mot att få hänga med på de resor som ni nu ska göra tillsammans med våra fina valpar i Bergs-kullen.



Fredag 28 maj

Namnen är nu klara och så här heter valparna i Bergs-kullen:


Hanar:
Storslagna Galdhöpiggen
Stolta Kebnekaise
Ikoniska Eiger
Majestätiska Matterhorn
Ståtliga Kilimanjaro
 
Tikar:
Legendariska Mount Everest
Bländande Mont Blanc
Magnifika Lhotse
Praktfulla Glittertind
Mäktiga Monte Rosa



Tisdag 25 maj

Imorgon blir valparna 6 veckor. Alla mår alldeles utmärkt. Det är ett gång riktigt härliga individer som visar mer och mer av sina personligheter. Jag är mycket nöjd med kullen så här långt. Hormonerna börjar släppa fram Dina igen så nu är hon inte bara mamma utan också en lycklig hund som skuttar runt här på ängarna och gärna ligger under äppelträdet med ett stort köttben.

Valparna äter med härlig aptit och Dina har en del mjölk kvar så dom kan få en slurk efter maten. Deras meny är utökad med ännu fler proteinkällor så att nu har dom även fått lax, kalkon och kycklinglever och till det blir det ofta spenat, blåbär, morot, vitkål, rödkål, äpple eller banan. Hela kycklinghalsar får dom också ett mål varje dag. Det är verkligen en fröjd att ge hundarna den här typen av mat. Det känns helt rätt med fräscht kött och fina grönsaker/bär/frukter. Våra hundar har ätit rå mat i snart 20 år så för oss är det självklart att hundar ska äta rå mat men det är nytt för många valpköpare så det blir en del samtal om maten. Jag tänker ofta på hur deprimerad jag skulle bli om jag blev hänvisad att äta samma torra kula varje måltid i resten av mitt liv. Så klart att hundarna hellre äter varierat och fina råvaror precis som vi. Dessutom mår hundarna så ofattbar mycket bättre av rå mat än av torrfoder.

I lördags hade vi de förväntansfulla valpköparna här för första gången. Vi träffas så klart ute för att hålla träffarna så corona-säkra som möjligt och så har jag spridit ut tiderna lite så att vi inte ska bli för många samtidigt. Nackdelen med det är att jag kanske missar att informera några om något för jag har en del saker som jag vill ta upp med alla och då är det så klart lättare när alla är här samtidigt. 

Namntemat för kullen är bestämt. Dom ska heta höga ståtliga berg! När valparna föddes så hade Dina gjort iordning ett högt berg av tidningspapper och fällar och födde sina valpar där uppe på. Valparna rullade ner så klart och efter att halva gänget hade fötts på berget så började jag lirka bort lite av höjden så att det skulle bli mer praktiskt att hålla ordning på valparna och hålla dom varma och mätta. Men så klart att vi ska ge dom namn efter mäktiga berg eftersom de föddes på ett berg och allt vad den upplevelsen innebar för både dom och Dina och oss som var med på berget i valplådan. Nu ska vi bara bestämma vilka berg vi ska välja.


Tisdag 18 maj

Oj va fort det går nu. Busungarna är ute varje dag och dom utvecklas så fint allihop.

Här är några bilder som är några dagar gamla:

[Image: 210514%200.jpg]
 
[Image: 210514%201.jpg]
 
[Image: 210514%202.jpg]
 
[Image: 210514%203.jpg]
 
[Image: 210514%204.jpg]
 
[Image: 210514%205.jpg]
 
[Image: 210514%206.jpg]
 
[Image: 210514%207.jpg]
 
[Image: 210514%208.jpg]
 
[Image: 210514%209.jpg]
 
[Image: 210514%2010.jpg]




Torsdag 13 maj

Det är en härlig tid med valparna nu. Dom blev fyra veckor igår och nu är de små hundar som skuttar runt. Dom vill mysa och leker lite med varandra. Så goa allihop!

Aptiten är fantastisk och allt jag bjuder på är så uppskattat. Menyn är nu utökad så dom har fått kyckling med ben, kycklinghjärta, lamm och ägg och till middag bli det viltkött. Jag har även blandar i lite grönsaker så dom har smakat morot, spenat, broccoli och så lite blåbär. Jag matar fortfarande valparna ur handen. Jag tycker att det är bra att så att alla få ri sig en mängd jag tänkt mig och att dom äter med en bra teknik. Det är skillnad på hur man diar och hur man på ett bra sätt äter kött. Jag tycker också att jag får en fin start på relationen med valparna när vi äter tillsammans. 

Mamma Dina är mycket nöjd med att jag nu hjälper till att fylla valparna hungriga magar. 


Måndag 9 maj

Valparna mår alldeles utmärkt efter att de fick lite kött igår så idag har de fått två gånger till. Jösses vilken aptit dom har, härligt! Det märks att Dina gillar att valparna nu får lite annat också för hon har kräkts upp mat flera gånger idag (smart sätt att mata valparna med tuggad mat som börjat brytas ner i hennes mage och dessutom har bra temperatur). Som tur är så har Dina inte kräkts sin mat direkt på valparna så jag har hunnit få bort den. Jag vill nämligen vara med och välja vad de äter vid sina första måltider. 

Jag har också märkt valparna med lite färg nu så jag lätt ser vem som är vem. Fram till nu så har dom bara varit märkta genom att jag klippt lite i pälsen på olika ställen.


Söndag 8 maj

Igår flyttade valparna till en ny stor hage i ett annat rum så nu bor dom granne med vårt kök och får vara lite mer med på det som händer i familjen. Mamma Dina tycker att flytten är ok.

Idag fick valparna smaka kött för första gången. Riktigt gott! Ellen hjälpte mig att mata valparna och dom mumsade snabbt i sig sina små bitar. Jag hade finhackat kravmärkt nötkött och gjort tio små högar och en stor så att Dina också skulle få smaka. Den här första matningen när valparna får hitta kött i vår hand är ett av de tillfällen som jag uppskattar mest med valparna. Det är så häftigt när deras lilla nos söker upp köttet och ljudet och känslan i handen när de mumsar är så himla mysigt.

Vi matade valparna utanför hage så det blev en roligt äventyr bland stolsben och fåtöljer. Alla valpar hade jättekul dom var så härligt nyfikna allihop. Sen vad det dags att lyftas tillbaka till hage och dom somnade verkligen direkt. Skönt trötta efter allt nytt. En riktigt mysig söndagseftermiddag för både oss och valparna!


Onsdag 5 maj

Nu börjar en härlig tid i valplådan. Idag är valparna 3 veckor. Dom börjar ta kontakt med oss och dom gör tafatta försök att leka med varandra. 
Benen bär i fler och fler steg för varje dag. Skälla och morra kan dom också. Det är så härligt att få följa deras utveckling och nu när det börjar bli små hundar i lådan.

Mamma Dina mår utmärkt och har börjat uppskatta att komma ut. Det syns verkligen att hon tycker att det är skönt att få sträcka på benen och få igång kroppen igång. Aptiten är sanslös så jag är förundrad över var hon stoppar alla mat. Men mjölkproduktionen är det full fart på så det går så klart åt en del för att göra mjölk till tio underverk.


Onsdag 28 april

Ögonen är öppna och ljuden från lådan är påtagligt likt fiskmåsar nu! Tidigare lät dom mer som små grisar.

Idag blir dom 2 veckor gamla och dom är så runda och goa om magen allihop och mår alldeles utmärkt. Det finns mycket mjölk så det räcker mer än väl till alla tio underverken. Benen är vingliga och bär bara några steg än så länge.

Mamma Dina tar allt med ro. Hon är trygg i sin roll och och pysslar så kärleksfullt med dom små. När det är lugnt i lådan så kommer hon gärna ut till oss och då ofta med en blick som säger att hon är utsvulten. Jösses va mycket mat en tik kan äta när valparna är runt 2 veckor gamla!


Lördag 24 april

Igår såg jag att det hade börjat glittra i ögonvrån på flera valpar så nu är ögonen på väg att öppnas! 


Torsdag 22 april

Igår blev gänget en vecka gamla. Tiden går så fort. Alla växer och utvecklas som dom ska så nu har jag vågat börja kontakta de första som väntar på valp från kullen.

Vi klippte klor går så att det inte ska bli så vasst för Dina när valparna diar. Vi passade också på att bättra på deras märkningar (jag klipper bort lite päls på olika ställen) så att vi lättare ska se vem som är vem.


Mamma Dina är så duktig med sina små och hon sköter allt med bravur. Hennes aptit är otrolig och jag fattar inte var hon har all mat som hon sväljer ner men det ska ju bli mjölk till 10 underverk så maten går uppenbarligen åt.


Lördag 17 april

Nu är valparna tre dygn gamla och det är alltid så skönt för då är värsta faran över. Alla är runda och goa och ger precis rätt känsla i handen när jag känner på dom. Det finns massor med mjölk och dom mumsar hela tiden. 

Mamma Dina mår utmärkt och äter ofattbara mängder mat och tar allt med ro. 

Det är verkligen härligt att vara uppfödare när valpar och mamma mår så här bra!


Fredag 16 april

Drygt två dygn gamla och starka och nöjda. Det är så fridfullt i lådan och Dina är så duktig och väl avvägd i allt hon gör.


Torsdag 15 april

Alla mår bra och Dina är fantastisk!
 

[Image: 210415%201.jpg]
 
 
[Image: 210415%202.jpg]
 
 
[Image: 210415%203.jpg]
 
 
[Image: 210415%204.jpg]
 
 
[Image: 210415%205.jpg]
 
 
[Image: 210415%206.jpg]

Torsdag 15 april

Klockan är nu 02.06 och jag njuter av första natten med gänget. Alla mår bra och äter och sover och är tysta. Fina mamma Dina tar allt med ro. Hon har ätit mat med stor aptit. Jag lyckades övertala henne om att gå ut och kissa men hon var väldigt motsträvig. Hon kissade precis utanför dörren och sen for hon in igen. Älskade Dina!

Den första natten i valprummet är magisk. Jag älskar känsla och ljuden. Det går inte att beskriva utan måste upplevas. 

Onsdag 14 april

Nu är det kväll och allt är lugnt i lådan. Valparna är tysta och äter bra och Dina är trygg i sin roll. Lådan är städad och tvättmaskinen jobbar på. När allt är klart så njuter vi av känslan i rummet. Den är omöjlig att beskriva och jag älskar den.


Kl 10.30 Nu är det lugnt och fridfullt i lådan.  Alla valpar har ätit och Dina tar allt med ro.


VALPNING PÅGÅR!!

Kl 08.10 tjej

Kl 07.35 tjej

Kl 06.50 kille

Kl 06.15 kille

Kl 05.30 tjej

Kl 05.20 kille

Kl 05.15 kille

Kl 05.03 tjej

Kl 04.59 tjej

Kl 04.54 kille


Onsdag 14 april 

Nu får vi snart träffa de små krabaterna som finns i Dinas mage!

Tidigt i morse började Dina flåsa lite. Kort därefter såg jag en liten sammandragning. Hon är trygg med det som händer i kropp.

Efter många om och men har jag nu övertygat henne om att vi ska ha valparna I valplådan! Så nu är vi i lådan och väntar och längtar!


Tisdag 13 april

Nu ska vi strax gå och sova men vi kommer bara sova med ena ögat i natt för vi märker på Dina att det har börjat hända lite saker där inne i magen. 

Under kvällen har Dina funderat på olika alternativ till valplådan och hon är väldigt övertygad om att min säng i valprummet är klart bättre än valplådan. I synnerhet mitt duntäcke för när jag ber henne att gå ner från min säng så hinner jag bara vända ryggen till så har hon dragit ner mitt täcke på golvet och ligger på det. Alltså, jag kan tänka mig att ställa upp på det mesta för mina dräktiga tikar men just mitt täcke....vi får se om jag lyckas förhandla fram en lösning....


Tisdag 13 april

Det är dygn 61 idag och Dina är så nöjd med livet. Allt är fortfarande lugnt och ingen tecken på att valparna vill ut än. Vi tar det med ro. Till frukost åt hon väldigt många kycklingvingar och sen somnade hon gott mitt på golvet så vi fick snällt gå runt henne.  


Måndag 12 april

Hon är så tjock nu men inga tecken på att valparna vill komma ut än. Jag är ju så nyfiken på att få träffa krabaterna där inne och idag är det dygn 60 så det kan inte vara så länge kvar nu.


Söndag 11 april

I natt har vi sovit gott både Dina och jag. Vi bor tillsammans i valprummet och har det riktigt mysigt. Till frukost åt hon nästan 1 kg kycklingvingar och det låter så gott när hon mumsar. När hon svalt så tittar hon uppfodrande på mig och vill ha en vinge till. En blick säger verkligen mer än tusen ord. Nu ligger hon på golvet i vardagsrummet och sover. Så eftersom hon är lugn och mest sover och äter massor så tänker jag att vi kommer att få vänta ett tag till innan vi får träffa valpar som finns i magen.


Lördag 10 april

Nu är det dags att börja med Dinas valpdagbok. Hon har bott hos oss en dryg vecka nu. Hon liksom bara flyttade in och har tagit allt med ro. 

[Image: 210410%20dina.jpg]
 


 
[Image: 210410%20dina1.jpg]
Hur många valpar finns det i magen?


 
[Image: 210410%20dina2.jpg]
Hon rör sig förvånansvärt snabbt och smidigt med sin fina runda goa mage.


 
[Image: 210410%20dina3.jpg]
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)