Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valpdagbok för Flax och hennes valpar födda 240308!
#1
Torsdag 25 april
Jag och valparna hittar på en massa saker på dagarna. Det är en så härlig och rolig tid nu när dom är så stora och sugna på utflykter. Vi tillbringade en stund på tomten och testade lite olika saker. Jag tycker att det är viktigt att lära känna mig valpar inför att jag snart ska bestämma vem som ska flytta vart. Att testa lite olika miljö och underlag och ljud är också bra erfarenheter för valparna nu när det snart är dags att flytta hemifrån.

Det är ett gäng modig Inspiratörer vi har!

[Image: 240424%2010.jpg]
 
 
[Image: 240424%2011.jpg]
 
 
[Image: 240424%2012.jpg]
 
 
[Image: 240424%2013.jpg]
 
 
[Image: 240424%2014.jpg]
 
 
[Image: 240424%2015.jpg]
 
 
[Image: 240424%2016.jpg]
 
 
[Image: 240424%2017.jpg]
 
 

 
 
[Image: 240424%2019.jpg]
 
 
[Image: 240424%2020.jpg]
 
 
[Image: 240424%2021.jpg]
 
 
[Image: 240424%2022.jpg]
 
 
[Image: 240424%2023.jpg]
 
 
[Image: 240424%2024.jpg]
 
 
[Image: 240424%2025.jpg]



Måndag 22 april
Nu har vi äntligen bestämt namntemat för kullen. Tänk att det ska vara så svårt varje gång. Till slut så tröttnar Jocke på mig och alla mina turer fram och tillbaka och så bestämmer han. Kullen kommer att få heta Inspiratörerna och namnen blir nog:

Hanar:
Skojfriske Inspiratör
Skämtsamme Inspiratör
Humoristiske Inspiratör
Vitsige Inspiratör
Festlige Inspiratör


Tikar:
Frejdiga Inspiratör
Fyndiga Inspiratör
Gladlynta Inspiratör


Lördag 20 april
Nu har valparna börjat få lite större bitar att tugga på. Just nu är kycklinghals en lagom bit. Det är så härligt att titta på valparna när de smaskar. Det tar lite tid att äta och det ger en skön tillfredsställelse och sen sover de så gott. Maten är alltså inte bara mättande utan den ger också en bra mental stimulans.

Våra hundar äter bara rå mat. Inte torrfoder. Vi har så fin hälsostatistik på hundarna som vi har fött upp och jag är säker på att maten som vi ger är en stor och viktig pusselbit. 

Jag känner också att variationen som rå mat enligt BARF (Biologiskt Anpassad Rå Föda) innebär en stor fördel för personligen så skulle jag bli mycket bekymrad om någon bestämd att jag ska äta en och samma torra kula varje måltid under resten av mitt liv.


[Image: 240420%201.jpg]
 
 
[Image: 240420%202.jpg]
 
 
[Image: 240420%203.jpg]
 
 
[Image: 240420%204.jpg]
 
 
[Image: 240420%205.jpg]
 
 
[Image: 240420%206.jpg]


[Image: 240420%208.jpg]

 
Fredag 19 april

Nu är valparna 6 veckor. Tiden går så fort och valparna är så underbara!


Onsdag 17 april
Dagarna går så fort och om drygt två veckor börjar valparna flytta till sina nya familjer. Fy va fort det går! 

Valparna är ute mycket nu. Det är full fart en stund och sen sover de gott i flera timmar. Jag och valparna lär oss nya saker varje dag. Det är så mysigt att få vara en liten stund på tu man hand med en snart 6 veckor gammal valp. Jag njuter av varje sekund. Dom utvecklas bra tycker jag och jag har börjat hitta lite personligheter.


Lördag 13 april 
Det har varit bra väder flera dagar nu och valparna tycker att det är så kul att vara ute. Valparna utforskar mer varje dag och det är så spännande att följa deras utveckling. 

Jag umgås en egen stund med varje valp minst en gång per dag. Dels så förberedda valparna lite inför livet som väntar i deras nyaer och dels så får jag lära känna valparna ordentligt inför att jag om två veckor ska bestämma vilken valp som flyttar till vilken. På vår lilla egna stund så går vi på lite äventyr med nya upplevelser eller så ägnar vi en stund åt hantering när jag undersöker tassar och tänder osv eller så omgås vi och jag lär valparna lite om hur vi tycker om att umgås. Jag är noga med att valparna kopplar av i min famn och är trygga med allt jag gör. Det tycker jag är en viktig pusselbit när jag bygger relation med en ny hund.

Imorgon är det första träffen för alla förväntade valpköpare! Så himla kul!


Tisdag 9 april
Några bilder från de senaste dagarna:
 [Image: 240409%201.jpg]
 

[Image: 240409%202.jpg]
 

 
[Image: 240409%203.jpg]
 
 

[Image: 240409%204.jpg]
 
 

[Image: 240409%205.jpg]
 

 
[Image: 240409%206.jpg]
 

 
[Image: 240409%207.jpg]
 
 

[Image: 240409%208.jpg]
 

 
[Image: 240409%209.jpg]
 

 
[Image: 240409%2010.jpg]
 

 
[Image: 240409%2011.jpg]
 

 
[Image: 240409%2012.jpg]
 
 

[Image: 240409%2013.jpg]
 

 
[Image: 240409%2014.jpg]




Tisdag 9 april 
Äntligen varmt och skönt vårväder så att valparna kan vara ute. Det uppskattar vi alla men framför allt Flax.

Valparna är så trygga och nyfikna. Jag har börjat titta efter allas personligheter och jag tycker om det jag ser. 

På söndag har vi första träffen för de familjer som är aktuella för kullen. Det ska bli så kul att träffa är alla bland valparna. Vi ordnar en träff varje söndag. Dels för att jag vill lära känna alla och därmed kunna välja rätt valp till rätt hem och dels för att jag vill berätta om allt som jag tycker är viktigt när man ska få hem en ny familjemedlem. Varje söndag blir det något nytt som jag vill få med och så fyller valpköparna på med sina frågor och funderingar.


Torsdag 4 april
Några bilder från idag.
 [Image: 240404%201.jpg]

 
[Image: 240404%202.jpg]
 
 
[Image: 240404%203.jpg]
 
 
[Image: 240404%204.jpg]



Torsdag 4 april
Idag fick valparna vara ute en stund. Solen sken och de kalla vindarna tog en liten paus så då passade vi på. Det är så härligt för Flax att få ga valparna utomhus. Hon går omkring och grejar med lite annat men har hela tiden koll på valparna. Valparna var inte aktiva så länge idag för det blev lite kallt trots solen och när alla var nöjda så somnade de gott i biabädden.


Tisdag 2 april
Det blev vinter igen. Dumt! Det är lite för eländigt väder ute nu så valparna får roa sig inomhus. Det är ett riktigt mysigt gäng att umgås med. 

Dom växer och utvecklas fint. Jag ger dom fyra mål matta per dygn nu. Små portioner av kött, äggula och idag fick de en liten bit banan också. Det var gott! Jag matar en valp i taget. De äter ur min hand. På så sätt kan jag se till att dom äter med en bra teknik. Det ger mig också en tydlig uppfattning om deras aptit och jag vill gärna ha koll på aptiten för det kan ge tidig info om att någon inte mår riktigt bra. Det här gänget har riktigt bra aptit alla måltider! 

Jag har nu märkt valparna med lite färg. Första tiden så klipper jag bort lite päls på olika ställen för att kunna hålla koll på vem som är vem. Jag vill inte måla när mamman tvättar så noga så ofta och halsband tycker jag är riktigt läskigt på små valpar. Nu har alla en liten rosa fläck med giftfri färg. Det gör att jag snabbt kan se vem som är när vi utforskar världen tillsammans och det underlättar mycket när jag ska hålla koll på vem som är när jag matar dom.


Lördag 30 mars
Idag har valparna varit ute för första gången. Vi har en solig vindstilla plats utanför rummet där valparna bor så det är härligt att så smidigt kunna ta ute dom en stund. Dom blir snabbt nöjda med allt nytt när dom är bara tre veckor och ute första gången. Ellen och Matilda var med och det uppskattade valparna. 

Jag passade på att klippa alla klor och det var inte lika uppskattat men det gick bra.

Menyn har utökats idag så valparna har fått smaka lamm och det var riktigt gott!

[Image: 240330%202.jpg]
 
 
[Image: 240330%203.jpg]
 
 
[Image: 240330%204.jpg]
 
 
[Image: 240330%205.jpg]
 
 
[Image: 240330%206.jpg]
 
 
[Image: 240330%207.jpg]
 
 
[Image: 240330%208.jpg]
 
 
[Image: 240330%209.jpg]
 
 
[Image: 240330%2010.jpg]
 Flax fick ett lammrevben till mellis och hon tyckte att det var toppen att få äta det ute i solen.
 
[Image: 240330%2011.jpg]
 
 
[Image: 240330%2012.jpg]
 
 
[Image: 240330%2013.jpg]
 
 
[Image: 240330%2014.jpg]
 
 
[Image: 240330%2015.jpg]


Fredag 29 mars
Idag blir valparna tre veckor. Det är alltid lika skönt att passera tre veckor och alla valpar mår bra. Vi firade dagen med att blanda lite äggula i köttet. Riktigt gott tyckte alla!

Jocke har byggt ut hagen lite Idag. Valparna och Flax tycker att det blev bra.


Torsdag 28 mars
Vilka goa valpar vi har! Det är ett så himla mysigt gäng som vill mysa och dom kommer direkt och kryper upp i famnen när vi sätter oss hos dom. Godingar!

Vi har fixat en hage till dom nu för valplådan blev lite trång. Alla trivs jättebra och Flax tycker verkligen att det blev toppen. Hon ligger utsträckt och sover hos valparna långa stunder och dom mumsar av den goa mjölken och somnar gott intill mamma. Det är en fröjd att ha en så rar mamma som Flax.

Vi har avmaskat alla valparna och Flax och ingen fick ont i magen. När avmaskningen var avklarad så började jag ge valparna små, små smulor av kött. När valparna blir drygt 3 veckor så börjar vi ge dom kött att äta men några dagar innan så får de smaka liiiite vid några tillfällen bara för att magen ska hinna förstå att nu är det nya saker på gång. Vi väljer att ge krav-märkt nötkött som vi hackat riktigt fint. 


Lördag 23 mars
Valparna är så sociala och vill mysa. Idag hade vi gänget utanför lådan en stund så att dom fick utforska lite och så att hela familjen kunde vara med och mysa. Våra barn Ellen och Matilda är ju uppväxta i en valplåda så dom är vana och inte så exalterade men varje ny valp är en ny individ och vi är ivriga att lära känna dom alla.

Här är några bilder från förmiddagens mysstund:
 
[Image: 240323%201.jpg]
 
 
[Image: 240323%202.jpg]
 
 
[Image: 240323%203.jpg]
 
 
[Image: 240323%204.jpg]
 
 
[Image: 240323%205.jpg]
 
 
[Image: 240323%206.jpg]
 
 
[Image: 240323%207.jpg]
 
 
[Image: 240323%208.jpg]
 
 
[Image: 240323%209.jpg]
 
 
[Image: 240323%2010.jpg]
 
 
[Image: 240323%2011.jpg]
 

 
[Image: 240323%2013.jpg]



Fredag 22 mars
Valparna är så söta nu! Två veckor gamla idag. Redan nu är dom duktiga och går från fällen och ut på tidningen för att kissa. De flesta av våra valpar brukar vara rumsrena tidigt och det är så smidigt att det finns i dom redan innan dom är två veckor gamla är ju imponerande.

Jag tror att Flax har börjat längta tills att valparna kan få vara ute. Hon blir lite rastlös när valparna sover flera timmar i sträck. Om någon vecka är valparna redo ut en liten stund lite oavsett vilket väder. Det blir så mysigt för oss alla.


Onsdag 20 mars
Utvecklingen går snabbt nu. Ögonen är öppna och benen bär några steg. Så himla mysigt. Jag satt i valplådan med klänning på mig och nyfikna små valpar kröp in och upp och under. Små krabater överallt! Dom är så underbara och jag är så tacksam för att jag får vara med på allt som händer i deras liv.

Det är inte lika tätt mellan matningarna nu så Flax hinner med någon liten promenad utan att varken hon eller valparna får panik. Varje förmiddag får Flax ett stort köttben som hon ligger och tuggar på utanför lådan. Hon ser ut att njuta lite extra då.

Jag tog några bilder idag men jag inser nu att dom inte blev så bra. Synd! Jag får göra ett nytt försök. Ni som är med oss i valplådan måste ju så klart så se underverken!


Måndag 18 mars
Nu öppnar snart valparna ögonen. Det glittrar lite i ögonvrån på några av valparna så det är på gång. Det blir helt annat liv i lådan när valparna börja se. Det är så mysigt!


Fredag 15 mars
Nu är valparna en vecka gamla. Skönt att vi har passerat den mest kritiska perioden i deras liv. Alla mår utmärkt och Flax är så tålmodig med sina små. 

Idag ska jag klippa alla klor. Dom börjar bli vassa och det är inte så kul för Flax att bli riven i sina juver. 144 klor att klippa alltså. Men det brukar gå smidigt med en liten klosax som är för smådjur.


Torsdag 14 mars, fm
Alla mår bh! Alla ger mig en bra känsla i handen och det är viktig information om hur de utvecklas. Allas navel har läkt fint och så inget navelbråck verkar det som.

Utvecklingen går snabbt nu. Dom får precis upp kroppen från underlaget nu och tar sig fram snabbt när dom sätts in att det är mat på gång. Det är så mysigt att sitta hos valparna för dom vill gärna komma och ligga nära och bli klappade. Några dagar kvar tills de öppnar ögonen och då blir det livat i lådan!


Valparna äter mer och mer för varje dag och det finns mycket mjölk till dom. Mängden mat som Flax äter är ofattbar. Hon är en liten tik så det är riktigt imponerande att maten får plats och att kroppen kan ta hand om dessa mängder. Våra digivande tikar får alltid äta tills de är mätta och vi erbjuder olika saker för att vara säkra på att de får allt som behövs. Till frukost blev det först en skål med 2 liter kalkon, havregrynsgröt, rivet äpple och morot, laxolja och ett vitamin/mineral-pulver. Till efterrätt fick Flax så många kycklingvingar som hon vill ha men jag tappade räkningen så jag gissar drygt 10. Till mellis åt hon en stor bit lammrevben. Nu tänker jag erbjuda oxkött, ris, banan, rapsolja och alger till lunch. 

Vi behöver börja fundera på namntemat för kullen! Alltid lika klurigt! Jag velar och tvekar och klurar och googlar och så plötsligt en dag så tröttnar Jocke och då blir det klart.


Tisdag 12 mars, em
Alla valpar är så starka och välmående. Jag behöver inte hjälpa Flax med någonting. Så enkelt det är att ha valpar när det är så!

      
[Image: 240312%201.jpg]
 
 
[Image: 240312%202.jpg]
 
 
[Image: 240312%203.jpg]
 
 
[Image: 240312%204.jpg]
 
 
[Image: 240312%205.jpg]
 
 
[Image: 240312%206.jpg]
 
 
[Image: 240312%207.jpg]

 

Måndag 11 mars, fm
Nu är valparna tre dygn gamla och det är en viktig dag för att allt är bra med alla valpar då så kan jag andas ut. Valparna utvecklas bra och är runda och goa. Det är härligt med välmående valpar som jag inte behöver oroa mig för. Det är tydligt att Flax känner likadant. Hon sov en stund utanför lådan i natt och valparna låg i en mysig hög och sov lugnt. Under morgonen idag så tog jag och Flax en liten promenad ner på ängen. Så långt har hon inte velat gå tidigare. Vi var inte ute så många minuter innan hon kom på att hon ville hem till valparna igen. Medan vi var borta så städa Jocke lådan så när vi kom in så skuttade Flax direkt dit och la sig tillrätta så att valparna fick dia. Fina kloka Lin!


Lördag 9 mars, kväll
Det är ett välmående gäng och en synnerligen klok och fin mamma så att vara uppfödare till just den här kullen är riktigt smidigt.

Men oj va dom har blivit rediga på bara ett dygn!

 [Image: 240309%201.jpg]



Lördag 9 mars, morgon 
Natten har varit lugn. Jag och Flax var ute och kissade vid kl 01.30 och så fick hon lite mat. Sen vid kl 03 blev det lite rörigt i lådan efter att Flax bestämt sig för att alla valpar behövde tvättas extra noga och då hamnade några valpar på platser som de inte var nöjda med men vi hjälptes åt så efter en liten stund kändes allt bra för alla. . igen.


Fredag 8 mars, kväll
Tack för alla grattis som ni har skickat på olika sätt! Härligt att veta att så många är med oss i lådan! 

Alla är intresserade av en valp från kullen ska så klart höra av er, men just nu är mitt dygn lite bakvänt så jag vill helst hålla kontakten via mail för att jag kan svara när det passar. Jag ser verkligen fram mot den resa som jag nu ska få göra tillsammans med att underbara valpar och som blir deras familjer.

Vi har det bra och det är alldeles tyst i lådan. Det är ett bra tecken på att valparna mår bra. Alla valpar ger mig rätt känsla i handen när jag tar i dom. Jag väger aldrig mina valpar för jag blir bara stressad av det. För mig är det känslan i min hand som får avgöra om jag är nöjd med utvecklingen.

Valparna äter och sover. Mer än så händer inte och ändå är det så magiskt att vara i lådan. Det finns mycket mjölk och det är jag så tacksam för. 

För en stund sedan kom Flax ut i köket och bad om mat. Det är ett bra tecken på att hon mår bra. Mesta tiden ligger Flax utsträckt i lådan och sover. 

Nu har jag och Flax städat lådan och varit ute och kissat så nu ska vi vila lite. Hon i valplådan och jag i sängen precis bredvid lådan. Jag har alltid nattpassen med valparna. Jag älskar verkligen de första nätterna med nyfödda valpar. Ljudet, lukten och känslan i rummet är obeskrivligt och magiskt. Jag njuter av varje sekund!


Fredag 8 mars, em
Det är så fridfullt i lådan. Lin ligger utsträckt och sover gott. Vi turas om att hålla henne sällskap och njuta av valparna.

Vi har hunnit tvätta några maskiner tvätt och städa upp efter valpningar. Det fick bli en liten tvätt av Flax också.

Nu är Flaxs aptit igång igen och det är skönt. De flesta tikar vill inte äta några timmar innan valpning och så behöver det gå en stund även efter valpning innan de vill ha. Jag matade Flax med kalkon, ris, päron, grönkål tillsammans med lite fiskolja. Gott uppenbarligen för allt försvann ner i magen.

 [Image: 240308%201.jpg]



Fredag 8 mars
Valpning pågår!
Älskade lilla Flax är så trygg och tar så väl hand om sina små. Nu har vi tre svarta hanar, två bruna hanar och tre svarta tikar i lådan.

Kl 05.45
En brun hane som kom med bakbenen först.

Kl 04.22
Svart hane som kommer ut med nosen först.

Det är fler valpar i magen men Flax tar en paus så jag passar på att fixa ostmackor till oss.

Kl 02.49
Svart tik. Hon kom ut med nosen först och utan moderkaka.

Kl 02.20
Svart hane. Han kom ut med huvudet först och moderkakan kom med nästa värk.

Kl 02.10
Svart hane. Han kom ut med huvudet först.

Kl 01.52
Brun hane. Han kom ut med huvudet först.

Kl 01.42
Svart tik. Hon kom ut med bakbenen först.

Kl 01.21
Svart tik. Hon kom ut med bakbenen först.

Flax väckte mig strax före kl 01. Då ville hon kissa och dricka. Vi var ute en stund och när vi kom in en liten sammandragning. Hon var så trygg med det som hände.




Torsdag 7 mars kväll
Vår fina kloka Flax har sovit i valplådan hela kvällen. Nu har hon bäddat en stund och det är så fint i lådan, tycker Flax. Hon vill inte ha något att äta och hon flåsar lite. Det brukar vara tecken på att förberedelserna i kroppen har börjat.

Jag har fixat så att vi är redo att välkomna valparna. Det är så mysigt att få bo i valplådan och vänta på valpar tillsammans med en älskad vän. 


Torsdag 7 mars fm
Vid kl 02 väckte Flax mig och hon var lite orolig men efter tag så somnade vi och nu på förmiddagen är hon lugn. Vi väntar med spänning! 


Onsdag 6 mars
Det är så fantastiskt med dräktiga tikar. Vår Flax är så klok och så fin. Jag är så tacksam över att vi ska få ännu en kull med härliga valpar hos oss.
    
[Image: 240306%201.jpg]
Hennes ögon berättar om vad som händer där inne och hennes blick är så underbar.  
 
[Image: 240306%202.jpg]
 
 
[Image: 240306%203.jpg]
 
 
[Image: 240306%204.jpg]

Äntligen är det dags för valpdagbok! Det är alldeles för länge sedan och jag längtar så himla mycket efter att vi har valpar i huset igen. Vi har gjort iordning valprummet och valplådan och Flax är nöjd. Vår äldsta dotter Ellen sa igår att det blir så mysigt i hela huset bara av att vi har fixat valplådan. Jag känner likadant. 

Valparna föds den här veckan men det är en stund kvar innan vi får träffa valparna. Flax är rund och go om magen och hon mår alldeles utmärkt. Härlig aptit och sover lite mer än vanligt. Hon är noga med att fixa alternativa boplatser ute också. Helst vill hon att valparna bor under granhäcken men det tycker inte jag är ett så bra förslag.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)